Asseco Business Solutions S.A. Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony 31 grudnia 2022 roku
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 2
2
SPIS TREŚCI
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 3
3
S ZANOWNI A KCJONARIUSZE A SSECO B USINESS S OLUTIONS S.A.,
Mam przyjemność poinformować Państwa o dobrych wynikach finansowych Asseco Business Solutions za ostatni rok obrotowy.
W 2022 roku osiągnęliśmy przychody ze sprzedaży w wysokości blisko 338,5 mln zł, czyli o 10,1 % więcej niż w roku 2021. Ponadto uzyskaliśmy zysk netto w wysokości ponad 85,3 mln zł, odnotowując 5,8 % wzrost w stosunku do roku poprzedzającego. Pozostałe wskaźniki, takie jak EBITDA czy zysk operacyjny EBIT cechuje również przyrost (odpowiednio 7,2 % i 6,5 %).
Warto również dodać, że trwająca od blisko trzech lat pandemia nie wpłynęła znacząco na działalność naszej Spółki oraz jej efektywność. Udało nam się całkiem dobrze funkcjonować w zmieniających się okolicznościach oraz kolejny raz utrzymać wzrostowe wskaźniki finansowe. W tym czasie realizowaliśmy tryb pracy zdalnej lub hybrydowej, bez szkody dla naszej aktywności. Pracowaliśmy nad rozwojem obecnych produktów oraz nowymi rozwiązaniami, które mogą odpowiednio wesprzeć przedsiębiorców w obecnym (nietypowym) okresie oraz pomóc zwiększać ich konkurencyjność w niedalekiej przyszłości. Oprócz tego, cały czas realizowaliśmy projekty wdrożeniowe u klientów w Polsce i za granicą.
Konsekwentnie pracujemy nad rozwojem (biznesowym i technologicznym) oferowanych przez nas produktów i usług. Rok 2022 był okresem, w którym z sukcesem uruchomiliśmy naszych systemach klasy ERP oraz SFA algorytmy sztucznej inteligencji (Genius by Asseco) wpierające szereg istotnych procesów biznesowych (między innymi w zakresie generowania na bazie zgromadzonych danych rekomendacji biznesowych, adaptacji systemu do stylu pracy użytkowników, elastycznej automatyzacji czynności powtarzalnych czy inteligentnym analizom z elementami predykcji). Rozszerzyliśmy też zakres naszej oferty (głównie dla klientów z branży FMCG i farmacji) w obszarze usług realizujących cyfrowe rozpoznawanie obrazu (Image Recognition), umożliwiających cyfrową analizę standardu ekspozycji produktów w punktach sprzedaży detalicznej (sklepy, apteki).
Na końcu chciałbym przypomnieć, że w pierwszym półroczu 2022 roku nasza Spółka wypłaciła akcjonariuszom ponad 70,8 mln w postaci dywidendy. Podsumowując, od momentu debiutu na GPW w Warszawie (czyli od 2007 roku) Asseco Business Solutions podzieliło się z inwestorami czternastoma dywidendami, o łącznej wartości ponad 550,0 mln zł.
Bardzo dziękujemy Państwu za zaufanie i mamy nadzieję, że regularnie wypłacane przez nas dywidendy dowodem, że zainwestowane środki oraz nasza praca przynoszą właściwe efekty. Zapraszam do zapoznania się z załączonym Sprawozdaniem Finansowym Asseco Business Solutions S.A. za 2022 rok.
Wojciech Barczentewicz
Prezes Zarządu Asseco Business Solutions S.A
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 4
4
1. Władze Spółki
Na dzień 31 grudnia 2022 roku skład Zarządu Asseco Business Solutions S.A. przedstawiał się następująco:
Wojciech Barczentewicz Prezes Zarządu
Piotr Masłowski Wiceprezes Zarządu
Mariusz Lizon Członek Zarządu
Na dzień 31 grudnia 2022 roku skład Rady Nadzorczej Asseco Business Solutions S.A. przedstawiał się następująco:
Rafał Kozłowski Przewodniczący Rady Nadzorczej
Adam Góral Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Romuald Rutkowski Członek Rady Nadzorczej
Zbigniew Pomianek Członek Rady Nadzorczej
Marcin Murawski Członek Rady Nadzorczej
Artur Osuchowski Członek Rady Nadzorczej
W dniu 12 lipca 2022 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Asseco Business Solutions S.A. powołało w skład Rady Nadzorczej Spółki Pana Artura Osuchowskiego do pełnienia funkcji Członka Rady Nadzorczej.
W ramach Rady Nadzorczej funkcjonuje 3 osobowy Komitet Audytu, w skład którego wchodzą Marcin Murawski jako przewodniczący oraz Rafał Kozłowski i Romuald Rutkowski jako członkowie.
2. Podstawowe informacje o Asseco Business Solutions
2.1. Profil działalności
Asseco Business Solutions S.A. specjalizuje się w produkcji rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw. Firmy, które potrzebują nowoczesnych systemów do zarządzania, otrzymają w Asseco Business Solutions kompletną i dedykowaną ofertę, uwzględniającą ich specyfikę, branżę, wielkość oraz wymagania.
„Celem działania Asseco Business Solutions jest dostarczanie przedsiębiorstwom nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie, mogących przyczynić się do rozwoju firm oraz wzmocnienia ich przewagi konkurencyjnej na rynku. Tworząc swoje systemy, Asseco BS zawsze stara się słuchać przedsiębiorców, tak, aby jak najlepiej zrozumieć ich potrzeby i w odpowiedzi zaproponować najbardziej praktyczne i efektywne nar zędzia wspomagające ich biznes”.
Misja firmy
Kompleksowa oferta Asseco Business Solutions obejmuje systemy klasy ERP wspomagające procesy biznesowe w średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, komplet aplikacji do zarządzania małą firmą, programy wspierające pracę w obszarze HR, popularne w całej Europie aplikacje mobilne klasy SFA pozwalające na zarządzanie siecią przedstawicieli handlowych, platformy wymiany danych oraz programy do obsługi transakcji faktoringowych.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 5
5
Wszystkie rozwiązania Asseco BS powstają w oparciu o wiedzę doświadczonych specjalistów, sprawdzoną metodologię oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych. Dzięki wysokiej jakości produktom oraz usługom, które z nimi powiązane oprogramowanie Asseco Business Solutions od wielu już lat z powodzeniem wspomaga funkcjonowanie kilkudziesięciu tysięcy przedsiębiorstw. Firma może pochwalić się wdrożeniami zarówno w Polsce, jak i w kilkudziesięciu krajach Europy.
Asseco Business Solutions jest częścią międzynarodowej Spółki Asseco Poland S.A., wiodącego dostawcy oprogramowania własnego na rynku europejskim. Grupa stanowi federację firm zaangażowanych w rozwijanie technologii informatycznych i jest obecna w ponad 60 krajach świata, m.in. w większości państw europejskich, a także w USA, Kanadzie, Izraelu czy Japonii.
2.2. Oferta produktowa
Asseco Business Solutions S.A. dostarcza nowoczesne rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw, niezależnie od ich branży, wielkości i specyfiki. W ramach Grupy Kapitałowej Asseco, Spółka stanowi centrum kompetencyjne odpowiedzialne za produkcję systemów ERP, mobilnych systemów raportujących (klasy SFA), rozwiązań wymiany danych, systemów faktoringowych oraz oprogramowania dla MŚP.
W segmencie rozwiązań ERP Asseco Business Solutions S.A. oferuje nowoczesne, zintegrowane oprogramowanie (Softlab ERP by Asseco oraz Macrologic ERP by Asseco), wspierające zarządzanie średnim i dużym przedsiębiorstwem. Produkty te charakteryzuje bogata funkcjonalność. System Softlab ERP by Asseco usprawnia zarządzanie większością obszarów biznesowych firmy, m.in.: produkcją, finansami i księgowością, kadrami i płacami, HR, logistyką, czy wreszcie sprzedażą (także w kanałach e-commerce) i magazynem. Dostarcza on także szeregu narzędzi menedżerskich możliwości zarządczych oraz analitycznych. Programy Macrologic ERP by Asseco stanowią pakiety rozwiązań informatycznych oraz usług doradczych wspierających ewidencję i planowanie zasobów przedsiębiorstw, pozwalających na efektywne zarządzanie informacją i wiedzą oraz umożliwiające prowadzenie analiz zarządczych. Ponadto, system marki Macrologic - Merit ERP by Asseco, jest pierwszym polskim procesowym rozwiązaniem ERP, które wspiera realizację procesów biznesowych w przedsiębiorstwach.
Oferta rozwiązań ERP dla rynku MŚP to oprogramowanie Wapro ERP by Asseco. Stanowi ono komplet aplikacji do zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, wspierający pracę działów: sprzedaży, finansów i księgowości, kadr oraz pracowników mobilnych. Systemy Wapro ERP by Asseco można wykorzystać praktycznie w każdej branży. Cechuje je prosta instalacja, łatwa konfiguracja oraz intuicyjna obsługa.
Asseco Business Solutions to także nowoczesne systemy wsparcia sprzedaży (Mobile Touch by Asseco), w tym przede wszystkim mobilne systemy klasy SFA (Sales Force Automation) i FFA (Field Force Automation) oraz usługi w zakresie kompleksowej, elektronicznej wymiany danych handlowych pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dystrybucyjnego, głównie pomiędzy producentami a współpracującą z nimi siecią hurtowni (Platforma Connector by Asseco). Systemy mobilne Asseco BS to wiodące rozwiązania klasy SFA na świecie. Systemy zostały wdrożone w 50 krajach świata, zaś liczba ich aktywnych użytkowników przekracza już kilkadziesiąt tysięcy.
Dodatkowo Asseco Business Solutions poprzez platformę informatyczną Direct Portal by Asseco wspiera sieci w organizacji procesów własnych oraz realizowanych z punktami sprzedaży. Udostępnia ponadto sklepom kluczową wiedzę dotyczącą wizyt handlowych, historii zamówień, oferty producenta, promocji, przecen, targetów, otoczenia punktu detalicznego itp. Pozwala także personelowi sklepów na samodzielne składanie zamówień oraz ich wysyłkę do wybranych dystrybutorów. Wspiera ich udział w realizacji działań marketingowych, promocyjnych czy merchandisingowych producenta, a także automatyzuje proces billingowy.
W ofercie Asseco Business Solutions S.A. znajduje się również system Faktor nowoczesna aplikacja finansowa, umożliwiająca kompleksową obsługę transakcji faktoringowych.
Coraz większa liczba oferowanych przez Asseco Business Solutions produktów i usług (zarówno z obszaru ERP, jak i SFA) dostępna jest w modelu chmurowym. Systematycznie wzrasta liczba projektów realizowanych w modelu
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 6
6
pełnego outsourcingu, dzięki czemu Spółka przejmuje odpowiedzialność nie tylko za same programy, ale także za tak istotne elementy rozwiązań jak infrastruktura systemowa, komunikacyjna, nadzór nad działaniem procesów integracyjnych. Takie podejście do realizacji ww. projektów możliwe jest dzięki posiadaniu przez Asseco BS własnych Centrów Przetwarzania Danych (Data Center).
W 2022 roku firma konsekwentnie pracowała nad implementacją (w oferowanych przez siebie produktach i usługach) algorytmów sztucznej inteligencji, opartych na autorskim silniku Genius by Asseco. Rozwiązania te w coraz większym stopniu wspomagają szereg kluczowych procesów. Na bazie zgromadzonych danych generując rekomendacje i powiadomienia biznesowe; umożliwiając adaptację systemu do stylu pracy użytkowników, automatyzując czynności powtarzalne, oferując inteligentne analizy z elementami predykcji. Poszerzeniu uległa też oferta w zakresie usług cyfrowego rozpoznawania obrazu, adresowana przede wszystkim do klientów z branży FMCG oraz farmacji (Image Recognition), umożliwiających badanie i raportowanie standardu ekspozycji produktów w punktach sprzedaży detalicznej (sklepy i apteki).
Ponadto spółka uzyskuje tzw. przychody niealokowane, nie dające się zaklasyfikować do podstawowego segmentu działalności. Do tej kategorii należy zaliczyć przychody uzyskiwane ze sprzedaży i wdrożeń systemów Centralnego Przetwarzania Danych (między innymi wdrażanie rozwiązań terminalowych), realizowanych w oparciu o technologie firm trzecich – np. Citrix.
2.3. Wsparcie użytkowników w czasie pandemii
W tym trudnym dla wszystkim okresie kolejnym roku pandemii Covid-19, konsekwentnie proponowaliśmy naszym klientom przeniesienie części procesów sprzedażowych do tzw. wirtualnej rzeczywistości. Spółka konsekwentnie rozszerzała swoją ofertę w zakresie produktów i usług umożliwiających prowadzenie procesów handlowych w kanałach e-commerce (B2C, B2B, D2C). Do rozwiązań obsługujących ten kanał sprzedaży wprowadzono w 2022 roku szereg nowych możliwości funkcjonalnych, zwiększono ich zakres integracji z systemami zewnętrznymi. W ofercie spółki pojawiła się w 2022 roku specjalnie przygotowana wersja systemu Sofltab ERP by Asseco, umożliwiająca skuteczne zarządzanie procesami sprzedaży oraz magazynowania firmom realizującym swoją aktywność handlową w kanałach e-commerce.
W zakresie rozwiązań klasy ERP wdrożono szereg funkcjonalności umożliwających użytkownikom praktyczną realizację ideii „paperless” czyli cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych. Oferowane przez spółkę produkty i usługi realizują w dwóch kluczowych obszarach relacji wewnętrznych: jak komunikacja i obsługa pracowników oraz relacji zewnętrznych oraz wymiany dokumentów z kontrahentami i urzędami (w tym obsługa wymagań związanych z KSeF). Systemy Softlab ERP, Macrologic ERP, Wapro ERP oferują rozwiązania (Portal HR oraz Businesslink by Asseco) umożliwiające elektroniczną wymianę dokumentów z odbiorcami i dostawcami oraz poprzez portal menedżerski i pracowniczy z zatrudnionymi pracownikami, również z zastosowaniem podpisu elektronicznego.
2.4. Rynki zbytu
Głównym rynkiem zbytu dla rozwiązań oferowanych przez Asseco Business Solutions jest Polska. Jednocześnie Spółka konsekwentnie w coraz większym zakresie dociera też ze swoją ofertą za granicę. Nasze systemy wsparcia sprzedaży wspierają klientów działających w kilkudziesięciu krajach. Na początku obsługiwaliśmy głównie Polskę i pozostałe rynki europejskie. W ciągu ostatnich pięciu lat rozszerzyliśmy działalność na Azję, Australię, Bliski Wschód i Amerykę Łacińską. W 2020 roku dotarliśmy do Afryki, zaś w 2021 roku zakończyliśmy inauguracyjne wdrożenie w Ameryce Północnej. W związku z tym, w 2022 roku z naszych rozwiązań korzystali przedstawiciele terenowi producentów na sześciu kontynentach.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 7
7
Asseco Business Solutions posiada biura w 13 miastach Polski (centrala w Lublinie, oddział m.in. w Warszawie), sieć kilkuset partnerów handlowych (sprzedaż produktów marki Wapro ERP by Asseco) na terenie całego kraju oraz własne Data Center w dwóch różnych lokalizacjach w Lublinie. Firma oferuje także dostęp do Data Center dla rozwiązań wdrażanych poza Polską znajdują się one w Chinach, Indiach, USA i Brazylii. Partnerami technologicznymi oraz biznesowymi Asseco Business Solutions ponadto największe światowe koncerny, m.in.: Oracle, Microsoft, HP, IBM, Citrix.
Z rozwiązań Asseco Business Solutions korzysta kilkadziesiąt tysięcy firm w Polsce i zagranicą. Jest wśród nich wielu liderów rynku jak i mniejszych organizacji pragnących podnosić swoją konkurencyjność. Wśród użytkowników rozwiązań Asseco BS znajdują się takie firmy jak: Adecco, Agata, Atlas, Bacardi-Martini, Bahlsen, Bonduelle, Coty, Denckermann, Dr Oetker, Fiskars, Ferrero, Food Care, Hoop, Hortex, Kamoka, Lorenz Bahlsen, Lotte (Wedel), McCormick, Metsa Tissue, Maspex, Mokate, Mondelez, Nestle, Oshee, Polanglo, Perfetti Van Melle, Podravka, Reckitt Benckiser, Roleski, Storck, Tarczyński, Topsil, Tchibo, Tikkurila, USP Zdrowie, Wyborowa, Wydawnictwo Naukowe PWN oraz wiele innych.
2.5. Pozycja Spółki w sektorze IT
Asseco Business Solutions zajmuje od kilku już lat czołowe miejsca w wielu zestawieniach branżowych opisujących rynek IT w Polsce, a także zagranicą (rozwiązania wsparcia sprzedaży).
Asseco Business Solutions – największy dostawca systemów ERP w Polsce!
Asseco Business Solutions zajęło pierwsze miejsce w prestiżowym rankingu dostawców rozwiązań klasy ERP w Polsce w 2021 roku - Computerworld TOP200 (edycja 2022). Raport Computerworld TOP200 sklasyfikował nas na pierwszym miejscu w kategorii „Najwięksi dostawcy systemów Enterprise Resource Planning (ERP)” za 2021 rok. Raport „Computerworld TOP200” (edycja 2022 r.) ukazuje obraz polskiego sektora ICT z perspektywy kilkuset najważniejszych działających w nim firm IT oraz ponad kilkudziesięciu operatorów telekomunikacyjnych.
Obraz zawierający mapa

Opis wygenerowany automatycznie
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 8
8
Asseco Business Solutions liderem technologicznym na rynku SFA
Nagroda Promotion Optimization Institute
W 2022 roku System Rekomendacji by Asseco uzyskał wyróżnienie i znalazł się w gronie pięciu najlepszych (w swojej klasie) rozwiązań na świecie. Promotion Optimization Institute to uznana firma w branży FMCG przyznająca nagrody (POI Best-in-Class) dla najbardziej innowacyjnych narzędzi umożliwiających producentom wzrost sprzedaży. Raport „POI Vendor Panorama” prezentuje ocenę światowej klasy dostawców systemów Sales Force Automation dla branży FMCG oraz zwraca uwagę na najlepsze w danej kategorii rozwiązania mające istotny wpływ na skuteczność realizowanych procesów biznesowych (tzw. Best-in-Class). Opracowanie stanowi wiarygodne źródło wiedzy dla producentów z branży FMCG na temat dostępnej na światowym rynku technologii mobilnej klasy SFA. System Rekomendacji by Asseco to rozwiązanie, które pomaga producentom realizować procesy związane z Route-to-Market bardzo skutecznie, kompleksowo oraz w sposób zrozumiały dla wszystkich stron. System wykorzystuje elementy Sztucznej Inteligencji do przetwarzania zbiorów danych w tzw. „insight’y”, czyli sugestie działań, które mogą przynieść największe zyski w danym momencie i pozytywnie wpływać na ROI.
Raport Spark Matrix
Asseco Business Solutions znalazło się w ścisłej czołówce wiodących globalnych dostawców rozwiązań klasy Sales Force Automation (SFA) dla branży FMCG. Tytuł „Technologicznego Lidera” przyznała nam firma doradczo- badawcza Quadrant Knowledge Solutions. Więcej informacji na ten temat znajduje się w jej najnowszym raporcie “SPARK Matrix™: Retail Execution Platform, 2021”, opublikowanym pod koniec grudnia 2021 roku. Raport SPARK Matrix™ Quadrant Knowledge Solutions zawiera szczegółową analizę światowego rynku rozwiązań Sales Force Automation oraz opisuje i klasyfikuje ich dostawców (prestiżowy tytuł Lidera uzyskało zaledwie kilka firm). Dzięki temu dokument stanowi cenne źródło wiedzy dla producentów dóbr konsumpcyjnych, którzy poszukują nowych partnerów technologicznych oraz możliwości rozwoju w oparciu o wykorzystanie najnowszych rozwiązań wsparcia sprzedaży. Raport dostarcza ponadto informacje na temat rynku SFA oraz najnowszych trendów na nim panujących. Przy ocenie producentów oprogramowania SFA analitycy z Quadrant Knowledge Solutions wzięli pod uwagę takie czynniki, jak m.in. wykorzystanie innowacji technologicznych oraz stopień oddziaływania na biznes klientów.
Złote innowacje FMCG & Retail 2022
Rozwiązanie System Rekomendacji by Asseco został nagrodzony statuetką „Złotej Innowacji Retail”, zdobywając pierwsze miejsce w kategorii: „Koncepty Przyszłości”. Nagroda została nam przyznana w ramach kolejnej edycji konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail 2022”. „Złote Innowacje FMCG & Retail 2022” to największy konkurs konsumencki w Polsce, który nagradza najbardziej innowacyjne produkty FMCG i rozwiązania Retail. Organizatorem tego wydarzenia jest wydawnictwo Fischer Trading Group.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 9
9
2.6. Asseco Business Solutions S.A. na rynku kapitałowym
Asseco Business Solutions S.A. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w dniu 19 listopada 2007 roku. Łączna liczba akcji Spółki wynosi 33 418 193. Spółka należy do branżowego indeksu WIG-Informatyka.
W okresie od 1.01.2022do 31.12.2022 roku kurs akcji Asseco BS i indeksu WIG-20 kształtowały się następująco:
https://www.inwestinfo.pl/
W okresie od 1.01.2022 do 31.12.2022 roku kurs akcji Asseco BS znajdował się w przedziale 27,8 43,8 PLN. Najwyższe notowanie miało miejsce 4 stycznia 2022 roku. Na zamknięciu sesji giełdowej w dniu 30 grudnia 2022 roku kurs akcji Asseco Business Solutions wynosił 33,4 PLN i był o 23,2 % niższy niż na zamknięciu pierwszej sesji 2021 roku, kiedy to wynosił 43,5 PLN.
Dla inwestorów Asseco Business Solutions ważnym wydarzeniem w 2022 roku była wypłata dywidendy w wysokości 2,12 PLN na akcję. Na wykresie poniżej przedstawiono historycznie wypłaconą dywidendę w przeliczeniu na jedną akcję.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 10
10
2.7. Kierunki rozwoju Asseco Business Solutions
Strategia Asseco Business Solutions nastawiona jest na budowanie wartości dla interesariuszy w długim okresie czasu poprzez rozwój organiczny oraz akwizycje. Spółka koncentruje się na poprawie wyników operacyjnych oraz zwiększaniu zysku netto, co ma bezpośrednie przełożenie na realizowaną przez nią wieloletnią politykę dywidendową.
Oczekiwany dalszy rozwój i polepszanie wyników powinno spowodować wzrost kapitalizacji Emitenta, co może poprawić płynność akcji i przełożyć się na większą atrakcyjność inwestycji w akcje Asseco Business Solutions S.A. dla inwestorów.
0.00
0.50
1.00
1.50
2.00
2.50
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Dywidenda
Dywidenda za rok
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 11
11
3. Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych oraz czynników i zdarzeń mających znaczący wpływ na działalność Spółki i osiągnięte przez nią wyniki
12 miesięcy do 31 grudnia 2022
12 miesięcy do 31 grudnia 2021
Dynamika wzrostu 12 m-cy 2022/ 12 m-cy 2021
tys. PLN
tys. PLN
%
Przychody operacyjne
338 515
307 432
10,1%
Zysk brutto ze sprzedaży
139 648
132 535
5,4%
EBIT
100 768
94 583
6,5%
EBITDA
130 799
122 068
7,2%
Zysk netto
85 286
80 648
5,8%
EBITDA=EBIT+amortyzacja
W 2022 roku przychody operacyjne wyniosły 338 515 tys. PLN i były o 10,1 % wyższe niż 2021 roku. Wzrost przychodów wynika z poprawy wielkości sprzedaży produktów Asseco Business Solutions zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznych.
Wzrost sprzedaży nie pozostał bez wpływu na poziom kosztów operacyjnych. Podstawowe koszty działalności operacyjnej (bez wartości odsprzedanych towarów, materiałów i usług obcych - COGS) były o 14,1 % wyższe niż w 2021 roku. Największy udział w strukturze kosztów operacyjnych (71,3%) mają koszty świadczeń na rzecz pracowników (w tym przede wszystkim wynagrodzenia). W porównaniu do 2021 roku koszty te wzrosły o 15,5%. Kolejną istotną pozycję kosztową stanowią usługi obce, które wzrosły o 4,6% oraz wartość odsprzedanych towarów, materiałów i usług obcych (COGS) spadły o 10,3%.
Zysk netto Spółki Asseco Business Solutions wypracowany w 2022 roku zamknął się kwotą 85 286 tys. PLN wobec 80 648 tys. PLN w 2021 roku (wzrost o 5,8%).
EBITDA wzrosła o 7,2 % z poziomu 122 068 tys. PLN do 130 799 tys. PLN.
Analiza po segmentach
Spółka klasyfikuje swoje przychody według segmentów: Systemy ERP oraz przychody niealokowane. W 2022 roku przychody segmentu Systemy ERP były o 11,6 % wyższe niż w 2021 roku.
Przychody ze sprzedaży według segmentów
12 miesięcy do 31 grudnia 2022
12 miesięcy do 31 grudnia 2021
Dynamika wzrostu 12 m-cy 2022/ 12 m-cy 2021
tys. PLN
tys. PLN
%
Systemy ERP
318 206
285 038
11,6%
Niealokowane
20 309
22 394
-9,3%
338 515
307 432
10,1%
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 12
12
Struktura aktywów i pasywów
78%
80%
22%
20%
476,954
455,965
Stan na 31 grudnia 2022
Stan na 31 grudnia 2021
Aktywa trwałe
Aktywa obrotowe
Struktura aktywów
76%
76%
9%
12%
15%
12%
476,954
455,965
Stan na 31 grudnia 2022
Stan na 31 grudnia 2021
Kapitał własny ogółem
Zobowiązania długoterminowe
Zobowiązania krótkoterminowe
Struktura pasywów
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 13
13
Na dzień 31 grudnia 2022 roku aktywa ogółem wyniosły 476 954 tys. PLN i wzrosły o 4,6 % w stosunku do 31 grudnia 2021 roku. Największą pozycję aktywów trwałych stanowią wartości niematerialne wartości o 285 661 tys. PLN (w tym głównie wartość firmy). Udział tej pozycji w aktywach ogółem wynosi 60%. Jest to dość typowa sytuacja wśród spółek technologicznych, dla których największym majątkiem wiedza i wartości niematerialne.
Na dzień 31 grudnia 2022 roku kapitały własne Spółki wynosiły 361 648 tys. PLN i wzrosły o 4,4% w stosunku do 31 grudnia 2021 roku. Zmiana ta spowodowana jest wyższym wynikiem finansowym roku bieżącego, przeksięgowaniem części wyniku z roku poprzedniego na kapitał zapasowy.
Struktura rachunku przepływów pieniężnych
12 miesięcy do 31 grudnia 2022
12 miesięcy do 31 grudnia 2021
tys. PLN
tys. PLN
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej
127 627
96 486
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej
(35 105)
17 369
Środki pieniężne netto z działalności finansowej
(87 072)
(77 637)
Zmiana netto stanu środków pieniężnych
5 450
36 218
Wartość przepływów z działalności operacyjnej w 2022 roku wynosiła 127 627 tys. PLN i wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 31 141 tys. PN. Wartość przepływów z działalności inwestycyjnej wynosiła (35 105) tys. PLN i zmieniła się w porównaniu z rokiem poprzednim o 52 474 tys. PLN.
Wskaźniki rentowności
Marża zysku brutto na sprzedaży w 2022 roku spadła w stosunku do roku poprzedniego o 1,8 punktu procentowego i wyniosła ona 41,3%, natomiast marża zysku netto spadła o 1,0 punktu procentowego i wyniosła 25,2%.
Poprawa wyników Spółki pociągnęła za sobą wzrost wskaźników ROE i ROA. Zwrot z kapitału własnego za okres 12 miesięcy kończących się 31 grudnia 2022 roku wyniósł 23,6% i wzrósł o 0,3 punktu procentowego, a natomiast zwrot z aktywów wzrósł o 0,2 punktu procentowego i osiągnął poziom 17,9%.
Wskaźniki rentowności
12 miesięcy do 31 grudnia 2022
12 miesięcy do 31 grudnia 2021
Marża brutto na sprzedaży
41,3%
43,1%
Marża zysku EBITDA
38,6%
39,7%
Marża operacyjna
29,8%
30,8%
Marża netto
25,2%
26,2%
Wskaźnik rentowności kapitałów własnych (ROE)
23,6%
23,3%
Wskaźnik rentowności aktywów ogółem (ROA)
17,9%
17,7%
Powyższe wskaźniki zostały wyliczone według następujących wzorów:
Wskaźnik rentowności kapitałów własnych (ROE)= zysk netto/kapitał własny
Wskaźnik rentowności aktywów ogółem (ROA)=zysk netto/aktywa ogółem
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 14
14
4. Czynniki ryzyka związane z prowadzoną działalnością rynkową
Spółka Asseco Business Solutions narażona jest na szereg ryzyk, które mogą mieć niekorzystny wpływ na jej funkcjonowanie, sytuację finansową, operacyjną, jak również na jej markę oraz reputację. Zarząd Emitenta regularnie analizuje otoczenie rynkowe i czynniki ryzyka, na które narażona jest Spółka. Nowe projekty i planowane istotne transakcje poddawane dokładnej analizie. Szczegóły dotyczące celów i zasad zarządzania ryzykiem finansowym przedstawione zostały w nocie VII sprawozdania finansowego za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku.
Poniżej przedstawione zostały podstawowe zagrożenia, które, jeżeli wystąpią, mogą mieć istotny wpływ na działalność Spółki.
Ryzyko związane z sytuacją gospodarczą w kraju i na świecie, w tym związaną ze skutkami wojny na Ukrainie oraz pandemii
Rozwój sektora usług informatycznych jest ściśle związany z sytuacją gospodarczą w kraju i na świecie. Na wyniki finansowe osiągane przez Spółkę Asseco Business Solutions najmocniej wpływa tempo wzrostu PKB oraz poziom inwestycji w przedsiębiorstwach. Wskutek trwającej pandemii oraz konfliktu na Ukrainie istotnej zmianie uległa sytuacja gospodarcza w kraju i na świecie. Spółka nie prowadzi działalności biznesowej w Rosji, na Białorusi lub w Ukrainie ani nie posiada środków pieniężnych na kontach bankowych w tych krajach. Na ten moment, w związku z dynamiczną sytuacją trudno jest określić długofalowe skutki gospodarcze i ich wpływ na ogólną sytuację makroekonomiczną, która w pośredni sposób wpływa na wyniki finansowe Spółki.
Ryzyko związane z realizacją projektów informatycznych
Dostarczanie rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw stanowi główne źródło zysków Spółki. Dostarczane przez Spółkę systemy mają wpływ na kluczową działalność gospodarczą klienta. Błędne działanie systemu może doprowadzić do powstania znacznych strat finansowych u klienta, czego konsekwencją mogą być roszczenia prawne mające wpływ na sytuację finansową, reputację oraz perspektywy rozwoju spółki. W skrajnych przypadkach klienci mogą, nawet w razie braku winy ze strony spółki, wypowiedzieć zawartą umowę lub dochodzić zapłaty kar umownych zastrzeżonych na wypadek opóźnień w realizacji projektu. Wystąpienie którejkolwiek z opisanych okoliczności miałoby negatywny wpływ na działalność oraz sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju.
Ryzyko związane z nasileniem konkurencji na rynku krajowym
Spółka działa na rynku usług informatycznych, który z jednej strony charakteryzuje się szybkim rozwojem, z drugiej zaś wysokim stopniem konkurencyjności. Nasilające się działania ze strony polskich, jak i zagranicznych przedsiębiorstw informatycznych mogą w negatywny sposób wpłynąć na działalność lub sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju. Nabywanie lokalnych spółek przez międzynarodowe koncerny oraz inwestycje w nowe technologie, nasycenie polskiego rynku dostawcami usług informatycznych, a także korzystanie przez coraz więcej instytucji i przedsiębiorstw z usług własnych specjalistów IT, również rzutuje na wyniki finansowe Spółki.
Ryzyko związane z uzależnieniem od głównych odbiorców
Oprogramowanie ERP, HR, systemy mobilne, platforma Connector, systemy faktoringowe stanowią podstawę oferty handlowej Spółki Asseco Business Solutions. W ramach oprogramowania ERP występuje koncentracja przychodów ze sprzedaży, lecz żaden klient nie generuje przychodów przekraczających 10% przychodów ze sprzedaży Spółki. Przychody realizowane w ramach współpracy z Asseco Poland S.A. stanowią 1% przychodów ze sprzedaży Spółki. Utrata umów zawartych z największymi klientami oznaczać będzie zmianę wyników finansowych Spółki, co także wpłynie na jej sytuację finansową.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 15
15
Ryzyko utraty zaufania odbiorców
Implementacja systemów informatycznych w większości wypadków pociąga za sobą podpisanie długoletniej umowy z użytkownikami systemów i opiera się na zaufaniu odbiorców. Zaufanie klientów budowane jest w oparciu o jakość dostarczonych rozwiązań oraz jakość obsługi prowadzonych przez spółki wdrożeń. W przypadku zmiany poziomu jakości, zarówno świadczonych usług, jak i obsługi klientów może dojść do utraty zaufania do Spółki Asseco Business Solutions. Konsekwencją tego może być niekorzystna zmiana wizerunku, co może wpłynąć zarówno na bieżącą działalność rynkową, jak i pozyskiwanie nowych kontraktów, gdyż istotną rolę w procesie sprzedaży odgrywają referencje od dotychczasowych klientów. Utrata zaufania odbiorców miałaby negatywny wpływ na działalność oraz sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju.
Ryzyko związane z uzależnieniem od głównych dostawców
W ramach prowadzonej działalności biznesowej Spółka Asseco Business Solutions współpracuje ze światowymi korporacjami, które dostarczają rozwiązania informatyczne, oprogramowanie i sprzęt komputerowy. W przypadku, gdyby kluczowi dostawcy zmienili strategie współpracy z lokalnymi partnerami, co może oznaczać np.: faworyzowanie jednego partnera, samodzielne oferowanie swoich usług lub produktów, podniesienie ceny oferowanych produktów, może to mieć negatywny wpływ na działalność oraz sytuację finansową Spółki, osiągane przez nią wyniki finansowe oraz perspektywy rozwoju. Szczególnym ryzykiem obarczona jest współpraca z firmą Microsoft oraz firmą Oracle, ponieważ one jedynymi dostarczycielami technologii baz danych do głównych systemów klasy ERP.
Ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem
Na skutek celowego działania osób trzecich jak również błędów lub niefrasobliwości pracowników albo podwykonawców, poufne dane spółki lub jej klientów mogą zostać ujawnione nieuprawnionym osobom. Zaistnienie takiej sytuacji może negatywnie wpłynąć na postrzeganie Spółki przez klientów i przełożyć się na negatywny wpływ na jej działalność, sytuację finansową, wyniki lub perspektywy rozwoju.
Ryzyko związane z zawieraniem umów z podmiotami powiązanymi
W toku prowadzonej działalności Spółka Asseco Business Solutions zawiera transakcje z podmiotami powiązanymi będącymi w Grupie Kapitałowej Asseco. Transakcje te zapewniają efektywne prowadzenie działalności gospodarczej w ramach Spółki Kapitałowej Asseco i obejmują, między innymi, wzajemne świadczenie usług, sprzedaż towarów oraz inne transakcje. Z uwagi na przepisy podatkowe dotyczące warunków transakcji zawieranych przez podmioty powiązane, w tym w szczególności stosowanych w tych transakcjach cen („ceny transferowe”) oraz wymogów dokumentacyjnych odnoszących się do takich transakcji a także z uwagi na zwiększające się zainteresowanie organów podatkowych zagadnieniem cen transferowych oraz warunkami transakcji z podmiotami powiązanymi, nie można wykluczyć, Spółka Asseco Business Solutions może być przedmiotem kontroli i innych czynności sprawdzających podejmowanych przez organy podatkowe w powyższym zakresie. Ponadto na gruncie dotychczasowej praktyki podatkowej, działania podatników o charakterze wykraczającym poza standardowe operacje cechujące dany rodzaj działalności, w wyniku których mogli oni zmniejszyć swoje zobowiązania podatkowe, narażone na zarzut unikania podatków, co miałoby negatywny wpływ na działalność oraz wyniki Spółki.
Ryzyko związane z wpływem większościowego akcjonariusza na Emitenta
Na dzień przekazania niniejszego sprawozdania, większościowy akcjonariusz - Asseco Enterprise Solutions a.s., posiada 46,47% akcji Asseco Business Solutions S.A. uprawniających do wykorzystania takiego samego procentu głosów na Walnym Zgromadzeniu.
Zakres uprawnień związanych z posiadanym przez Asseco Enterprise Solutions udziałem w kapitale zakładowym Asseco Business Solution S.A. może prowadzić do sytuacji, w której pozostali akcjonariusze będą mieć ograniczony wpływ na sposób zarządzania i funkcjonowania Spółki. Ponadto, sposób wykonywania tych uprawnień może nie być zbieżny z zamierzeniami pozostałych akcjonariuszy Asseco Business Solutions S.A. Nie można również zagwarantować, że inny akcjonariusz nie nabędzie pakietu akcji pozwalającego mu, poprzez posiadane akcje w kapitale zakładowym oraz powołanych przedstawicieli w Radzie Nadzorczej, wywierać znaczący wpływ na działalność Spółki.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 16
16
Ryzyko zmiany przepisów prawnych
Nowelizacje, niespójność oraz brak jednolitej wykładni przepisów prawa, w szczególności prawa podatkowego, Ustawy o Obrocie instrumentami finansowymi, Ustawy o zamówieniach publicznych, Ustawy o Ofercie Publicznej, Ustawy o ochronie danych osobowych i Kodeksu Spółek Handlowych, pociągają za sobą ryzyko związane z otoczeniem prawnym, w jakim Spółka prowadzi działalność. Szczególnie częstym zmianom podlegają przepisy oraz interpretacje przepisów podatkowych. Praktyka organów skarbowych, a także orzecznictwo sądowe w tym zakresie nie jest jednolite. W przypadku przyjęcia przez organy podatkowe odmiennej interpretacji przepisów podatkowych niż Spółka Asseco Business Solutions, należy liczyć się z negatywnymi konsekwencjami wpływającymi na sytuację finansową Spółki oraz osiągane przez nią wyniki finansowe. Rozwój działalności Spółki na rynku informatycznym jest również silnie uzależniony od praw własności intelektualnej, w szczególności zaś praw autorskich do programów komputerowych. Ewentualne (nawet nieuzasadnione) zarzuty dotyczące praw autorskich, które mogą zostać podniesione przez osoby trzecie, mogą mieć negatywny wpływ na działalność Spółki oraz jej wyniki.
Ryzyko związane z utratą kluczowych pracowników oraz wzrostu kosztów pracy
Kontrakty Spółki realizowane z sukcesem przez wysoko wykwalifikowanych pracowników. Na ogólny kształt funkcjonowania Spółki wpływa też kadra zarządzająca. Utrata pracowników - zarówno ekspertów, jak i kadry zarządzającej, może wiązać się z ryzykiem obniżenia jakości oferowanych usług oraz z opóźnieniami w ramach realizowanych kontraktów. Rosnący popyt na specjalistów z branży informatycznej oraz działania konkurencji mogą doprowadzić do odejścia kluczowego personelu, a także utrudnić proces rekrutacji nowych pracowników o odpowiedniej wiedzy, doświadczeniu oraz kwalifikacjach. Może także powodować presję na podwyżki wynagrodzeń dla specjalistów. W przypadku dynamicznego rozwoju Spółki może to spowodować trudności w pozyskaniu odpowiednich zasobów kierowniczych i operacyjnych, co nie pozostałoby bez wpływu na wyniki Spółki. Podobne skutki mogłoby mieć ewentualne niezgodne z prawem działanie pracowników (np.: wyrządzenie szkody podmiotom trzecim, nielojalność polegająca m.in. na podejmowaniu przez nich działalności konkurencyjnej, ujawnieniu informacji stanowiącej tajemnicę służbową i zawodową).
Ryzyko istotnego wzrostu cen energii oraz ograniczeń i przerw w dostawach energii elektrycznej
Podstawowym narzędziem pracy pracowników Spółki urządzenie elektroniczne, do ich prawidłowego funkcjonowania potrzebna jest energia elektryczna pozyskiwana od dostawców zewnętrznych. Znaczny wzrost cen energii elektrycznej może powodować wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto Spółka narażona jest na ryzyko ograniczeń lub przerw w dostawie energii elektrycznej z uwagi na możliwości awarii sieci lub awarii u dostawcy. W związku z tym Data Center wyposażone w dodatkowe źródła energii elektrycznej agregaty prądotwórcze, które będą uruchamiane w razie awarii.
Ryzyko związane z dywidendą oraz utrata wartości akcji
Wypłata dywidendy przez Spółkę uzależniona jest od wielu czynników takich jak wyniki z działalności operacyjnej Spółki, kondycja finansowa a także zapotrzebowanie na środki pieniężne w przyszłości. Zamiarem Zarządu jest przeznaczenie odpowiedniej części zysku na wypłatę dywidendy w przyszłości, jednak Spółka nie może zagwarantować wysokości spodziewanych wypłat oraz czy plany te będą realizowane w każdym roku.
Wartość akcji uzależniona jest od płynności rynku, dlatego ewentualny zakup lub sprzedaż akcji może nie zostać zrealizowana w założonym okresie czasu. Wartość akcji może zmieniać się w przyszłości i inwestorzy mogą nie być w stanie odzyskać wszystkich zainwestowanych środków.
5. Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego znajduje się w osobnym dokumencie dołączonym do Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki.
6. Oświadczenie na temat informacji niefinansowych
Zgodnie z art. 49b Ustawy o Rachunkowości Asseco Business Solutions S.A. podlega obowiązkowi sporządzenia oświadczenia na temat informacji niefinansowych za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku. Będąc członkiem
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 17
17
Grupy Kapitałowej Asseco Spółka korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 49b ust. 11 Ustawy o Rachunkowości.
Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie, ul. Olchowa 14 jest jednostką dominującą wyższego szczebla sporządzającą oświadczenie Grupy Kapitałowej na temat informacji niefinansowych, które obejmie Emitenta. Asseco Business Solutions S.A. zamieści skonsolidowane oświadczenie na temat informacji niefinansowych na swojej stronie internetowej www.assecobs.pl w terminie 30 dni od dnia zatwierdzenia skonsolidowanego
oświadczenia na temat informacji niefinansowych Spółki Kapitałowej Asseco Poland.
7. Postępowania toczące się przed sądem
Spółka prowadzi kilka spraw sądowych i postępowań egzekucyjnych mających na celu odzyskanie należności za dostarczone produkty i usługi. Należności będące przedmiotem powyższych postępowań objęte odpisem aktualizującym.
8. Umowy znaczące dla działalności Spółki
Wybrane, najistotniejsze umowy zawarte i realizowane w 2022 roku przez Asseco Business Solutions S.A :
British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o. – wdrożenie systemu Connector Enterprise;
Maspex Romania S.R.L. – wdrożenie systemu Connector Enterprise;
Margo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. – wdrożenie systemu Asseco Safo WMS;
Enxoo Sp. z o.o. – wdrożenie systemu Asseco Softlab ERP;
Fiskars France SAS Sucursal en Espana wdrożenie systemu Connector Enterprise oraz świadczenie kompleksowej obsługi eksploatacyjnej;
Fabryka Cukiernicza Kopernik S.A. wdrożenie systemu Mobile Touch oraz Connector Enterprise wraz z umową abonamentową;
TIM S.A. - umowa udostępniania i kompleksowej obsługi eksploatacyjnej systemu Connector B2B;
Global Cosmed Group S.A. - wdrożenie systemu Mobile Touch oraz umowa abonamentowa;
Rolnex A. Reszka Sp. k. - wdrożenie systemu Asseco Softlab ERP oraz świadczenie usług opieki serwisowej;
Kom-Eko S.A - wdrożenie systemu Asseco Softlab ERP;
Morski Instytut Rybacki - umowa na wykonanie aktualizacji systemu Xpertis ERP oraz umowa na opiekę serwisową systemu;
PHU Topaz Sp. z o.o. - udzielenie licencji oraz wdrożenie systemu Merit ERP;
Schumacher Packaging Zakład Bydgoszcz Sp. z o.o. umowa na zakup licencji systemu Merit ERP by Asseco;
Morski Instytut Rybacki - Państwowy Instytut Badawczy – wdrożenie systemu Xpertis ERP;
Dr. Marcus International Sp. z o.o. Sp. K.– wdrożenie systemu Merit ERP by Asseco;
Brammer S.A. – wdrożenie systemu Merit ERP by Asseco;
Portos TR7 Sp. z o.o. – wdrożenie i utrzymanie systemu Softlab HR by Asseco;
Skarb Państwa Centrum Informatyki Resortu Finansów wdrożenie i utrzymanie systemu Softlab ERP by Asseco;
Skarb Państwa Centrum Informatyki Resortu Finansów wdrożenie i utrzymanie systemu Koma HR by Asseco;
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 18
18
JNT Group przedłużenie umowy kompleksowej opieki eksploatacyjnej systemu Connector Enterpise by Asseco;
Partner Center – rozszerzenie zakresu wdrożenia systemu Mobile Touch by Asseco.
9. Powiązania organizacyjne z innymi podmiotami
Asseco Business Solutions S.A. należy do Grupy Kapitałowej Asseco poprzez spółkę Asseco Enterprise Solutions (AES), która posiada 46,47% akcji Asseco Business Solutions S.A., co daje taki sam procentowy udział głosów na Walnym Zgromadzeniu. Asseco Enterprise Solutions jest w 96% własnością Asseco Poland. AES stanowi centrum kompetencyjne Spółki Asseco w zakresie rozwiązań ERP, którego głównym filarem jest Asseco BS. Poprzez obecność w Grupie Kapitałowej Asseco, Asseco BS jest w sposób pośredni powiązane organizacyjnie z pozostałymi firmami z Spółki Kapitałowej Asseco.
10. Transakcje z podmiotami powiązanymi zawarte na innych warunkach niż rynkowe
Emitent nie zawarł transakcji z podmiotami powiązanymi, na innych warunkach niż rynkowe. Szczegóły dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi przedstawione w nocie 5.18 sprawozdania finansowego za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku.
11. Zaciągnięte i wypowiedziane umowy dotyczące kredytów i pożyczek
W omawianym okresie sprawozdawczym Emitent nie zaciągnął ani nie wypowiedział żadnej umowy kredytowej.
12. Udzielone pożyczki
W omawianym okresie sprawozdawczym Emitent nie udzielił żadnej pożyczki, w szczególności podmiotom powiązanym z Emitentem.
13. Udzielone i otrzymane poręczenia i gwarancje
W omawianym okresie sprawozdawczym Emitent przedłużył na podstawie istniejących umów gwarancje zapłaty czynszu za wynajmowane powierzchnie biurowe dla podmiotów powiązanych poprzez Kadrę Zarządzająca oraz z Kadrą Zarządzającą w wysokości 300 tys. PLN.
14. Opis pozycji pozabilansowych
Opis istotnych pozycji pozabilansowych w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym i wartościowym został przedstawiony w punkcie 8.1 not do sprawozdania finansowego Spółki Asseco Business Solutions za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku.
15. Wpływy z emisji akcji
W omawianym okresie sprawozdawczym Emitent nie dokonał emisji akcji.
16. Objaśnienie różnic między wynikami finansowymi a prognozami finansowymi na dany rok
Zarząd Asseco Business Solutions S.A. nie publikował prognoz wyników finansowych na rok 2022 .
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 19
19
17. Ocena dotycząca zarządzania zasobami finansowymi
W okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2022 roku Spółka Asseco Business Solutions finansowała swoją działalność za pomocą środków generowanych z działalności operacyjnej.
Wskaźniki zadłużenia
12 miesięcy do 31 grudnia 2022
12 miesięcy do 31 grudnia 2021
Wskaźnik zadłużenia ogólnego
24,2%
24,0%
Wskaźnik zadłużenia ogólnego = zobowiązania ogółem/aktywa ogółem
Kapitał pracujący definiowany jako różnica pomiędzy aktywami obrotowymi a zobowiązaniami bieżącymi przedstawia wielkość kapitałów stałych (kapitałów własnych i długoterminowych kapitałów obcych), które finansują majątek obrotowy. Jako najbardziej płynna część kapitału stanowi on zabezpieczenie dla zaspokojenia zobowiązań wynikających z bieżącego cyklu obiegu gotówki w przedsiębiorstwie. Kapitał pracujący Spółki na dzień 31 grudnia 2022 roku wynosił 32 756 tys. PLN.
Wskaźniki płynności
12 miesięcy do 31 grudnia 2022
12 miesięcy do 31 grudnia 2021
Kapitał pracujący (w tys. PLN)
32 932
36 654
Wskaźnik płynności bieżącej
1,47
1,69
Wskaźnik płynności szybkiej
1,44
1,66
Wskaźnik natychmiastowej płynności
0,69
0,80
Powyższe wskaźniki zostały wyliczone według następujących wzorów:
Kapitał pracujący = aktywa obrotowe (krótkoterminowe) – zobowiązania krótkoterminowe
Wskaźnik płynności bieżącej = aktywa obrotowe (krótkoterminowe) / zobowiązania krótkoterminowe
Wskaźnik płynności szybkiej = (aktywa obrotowe – zapasy - rozliczenia międzyokresowe) / zobowiązania
krótkoterminowe
Wskaźnik natychmiastowej płynności = (obligacje i papiery wartościowe utrzymywane do terminu wymagalności + środki pieniężne i depozyty krótkoterminowe) / zobowiązania krótkoterminowe
18. Ocena możliwości realizacji zamierzeń inwestycyjnych
W ocenie Zarządu Asseco Business Solutions S.A. obecna sytuacja finansowa Spółki Asseco Business Solutions jest bardzo dobra i stwarza sprzyjające warunki do dalszego rozwoju w roku 2023. Spółka na bieżąco wywiązuje się z zobowiązań względem kontrahentów oraz obowiązkowych obciążeń na rzecz państwa. W 2022 roku Spółka Asseco Business Solutions wypracowała 338 515 tys. PLN przychodów operacyjnych oraz 85 286 tys. PLN zysku netto. Działalność inwestycyjną Spółka finansuje z własnych środków oraz kredytów bankowych. Stan środków pieniężnych i depozytów krótkoterminowych poniżej 12 miesięcy na koniec grudnia 2022 wynosił 48 282 tys. PLN. Ewentualne akwizycje będą finansowane ze środków własnych, kredytu lub nowych emisji akcji.
19. Ocena czynników i nietypowych zdarzeń mających wpływ na wynik finansowy
Wystąpienie w trakcie okresu sprawozdawczego zakończonego w dniu 31 grudnia 2022 roku stanu wojny na Ukrainie oraz pandemii nie miało istotnego wpływu na wynik finansowy Spółki wypracowany w tym okresie. Wobec ogólnego spowolnienia gospodarki wynikającego z wystąpienia powyższych zdarzeń Zarząd dostrzega jednak możliwość powstania opóźnień w rozliczeniach z klientami zwłaszcza z branż najbardziej dotkniętych wojną oraz pandemią. Zgodnie z najlepszą wiedzą Zarządu, na moment publikacji raportu, nie ma podstaw, aby zasadnie oczekiwać, że zatory płatnicze mogłyby mieć znaczący wpływ na sytuację Spółki.
W okresie 12 miesięcy zakończonym w dniu 31 grudnia 2022 roku nie wystąpiły pozycje istotnie wpływające na aktywa, zobowiązania, kapitał własny, wynik netto lub przepływy pieniężne, które były nietypowe ze względu na ich rodzaj, wartość lub częstotliwość.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 20
20
Pozostałe informacje związane z oceną wpływu wojny na Ukrainie oraz pandemią Covid-19 na wyniki osiągnięte w okresie objętym niniejszym sprawozdaniem oraz na planowanie wyniki w późniejszych okresach przedstawiono w pkt. II.2 Rocznego sprawozdania finansowego Spółki Asseco Business Solutions za okres 12 miesięcy zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku.
20. Czynniki istotne dla rozwoju Spółki oraz opis perspektyw rozwoju działalności
Kondycja polskiej branży informatycznej w bardzo dużym stopniu zależy od ogólnej sytuacji gospodarczej naszego kraju. Szczególnie jest to widoczne w przypadku rozwiązań IT dla biznesu, który jest ściśle powiązany z sektorem przedsiębiorstw i zależny od koniunktury na nim panującej. Obecnie jednak wiele firm analitycznych uważa, że perspektywy dla branży IT w Polsce bardzo dobre, a Polska znajduje się w czołówce regionu, jeśli chodzi o skalę prognozowanych inwestycji w rozwiązania IT, m.in. w cloud computing czy technologie mobilne. Istotny wpływ na rozwój rynku IT ma także poziom wykorzystania systemów klasy ERP przez polskie przedsiębiorstwa, który jest nadal znacząco niższy niż na rozwiniętych rynkach Unii Europejskiej. Należy oczekiwać, że w najbliższych latach popyt na implementacje systemów wspomagających zarządzanie w polskich przedsiębiorstwach będzie systematycznie rósł.
W opinii Zarządu do najważniejszych czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych, które mogą wpłynąć na działalność Spółki i osiągane przez nią wyniki w perspektywie kolejnego roku zaliczyć można:
Czynniki zewnętrzne:
wpływ wojny na Ukrainie na sytuację makroekonomiczną,
wpływ pandemii Covid-19 na sytuację makroekonomiczną,
istotny wzrost inflacji,
wzrost stóp procentowych kredytów oraz marży banków,
ryzyko walutowe,
rozwój sytuacji ekonomicznej, gospodarczej i politycznej Polski, Unii Europejskiej oraz innych państw, w których Spółka prowadzi działalność,
nastawienie potencjalnych klientów do inwestycji w IT w kontekście ogólnej sytuacji ekonomicznej,
ryzyko przesuwania w czasie przez potencjalnych klientów decyzji o ich inwestycjach w IT,
intensywność działań bezpośredniej oraz pośredniej konkurencji zarówno ze strony polskich jak i zagranicznych przedsiębiorstw informatycznych,
ryzyko związanie z nasyceniem technologicznym,
poziom kapitału na inwestycje IT w firmach oraz wielkość wykorzystania środków unijnych,
zmiany regulacyjne,
zmiany sytuacji kredytowej, płynności finansowej, możliwości finansowania prac przez klientów,
perspektywy poszerzania rynków zbytu poza obszary dotychczasowego działania Spółki,
niedobór wykwalifikowanych ekspertów IT ( ryzyko wzrostu kosztów pracy),
szanse i ryzyka związane ze stosunkowo częstymi zmianami technologicznymi i innowacjami na rynku IT,
otwartość i chłonność rynku na nowe rozwiązania produktowe.
Czynniki wewnętrzne:
jakość i kompleksowość oferty Spółki,
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 21
21
rezultaty intensywnych bieżących działań handlowych zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą,
przebieg prac w ramach realizowanych umów,
stabilność i doświadczenia kadry menadżerskiej,
skuteczne działania działów sprzedażowych,
konieczność przyciągania i utrzymania najbardziej wykwalifikowanych oraz kluczowych pracowników,
rezultaty prac nad nowymi produktami.
21. Informacje o innych istotnych czynnikach mogących wpłynąć na ocenę sytuacji kadrowej, majątkowej oraz finansowej
Spółka na bieżąco monitoruje wpływ sytuacji wywołanej wojną na Ukrainie oraz pandemią COVID-19 na działalność Spółki, w tym na jej przyszłą sytuację finansową i osiągane w przyszłości wyniki finansowe.
W skali globalnej wojna na Ukrainie oraz pandemia przełożyły się na mniej stabilną sytuację gospodarczą, wzrost inflacji oraz stóp procentowych. Zmiany te nie wpływają bezpośrednio na wyniki Spółki, a wzrost stóp procentowych nie powoduje istotnego podniesienia kosztów odsetkowych.
Asseco Business Solutions S.A. posiada wystarczające środki finansowe pozwalające na kontynuowanie swojej działalności, w tym regulowanie bieżących zobowiązań. Spółka nie może jednak wykluczyć, że w przypadku przedłużającego się występowania wojny na Ukrainie oraz pandemii i ich negatywnego wypływu na gospodarkę krajową i światową, sytuacja ta może mieć niekorzystne przełożenie na funkcjonowanie lub wyniki finansowe Spółki - przy czym aktualnie nie jest możliwe określenie, w jakim zakresie, ani na jaką skalę mogłoby to nastąpić.
W razie stwierdzenia, że działalność Spółki wymaga dostosowania do nowych warunków rynkowych, Zarząd podejmie stosowne działania.
22. Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem
W omawianym okresie sprawozdawczym nie wystąpiły zmiany podstawowych zasad zarządzania Asseco Business Solutions S.A.
23. Umowy zawarte pomiędzy Emitentem a osobami zarządzającymi
W omawianym okresie sprawozdawczym pomiędzy Asseco Business Solutions S.A. a osobami zarządzającymi nie zostały zawarte żadne umowy, które przewidywałyby rekompensatę w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego stanowiska.
Brak jest umów o świadczenie usług zawartych pomiędzy Asseco Business Solutions S.A. a członkami Rady Nadzorczej, które określałyby świadczenia wypłacane w chwili rozwiązania takich umów.
24. Wartość wynagrodzeń, nagród i korzyści wynikających z programów motywacyjnych dla osób zarządzających
Wynagrodzenia osób zarządzających i nadzorujących zostały przedstawione w punkcie 8.5 not do sprawozdania finansowego Spółki Asseco Business Solutions za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku. Nie występują zobowiązania z tytułu emerytur i świadczeń o podobnym charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących lub byłych członków organów administrujących.
25. Struktura akcjonariatu
Według najlepszej wiedzy Zarządu Emitenta na dzień publikacji niniejszego raportu, tj. na dzień 1 marca 2023 roku stan akcjonariuszy Asseco Business Solutions S.A. posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w Walnym Zgromadzeniu, według głosów wykonywanych na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 12 lipca 2022 roku oraz na podstawie zawiadomień o zmianach w stanie posiadania otrzymanych w późniejszych terminach, przedstawia się następująco:
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 22
22
Akcjonariusz
Liczba posiadanych akcji
Udział w akcjonariacie
Liczba głosów
Procentowy udział w ogólnej liczbie głosów
Asseco Enterprise Solutions
15 528 570
46,47%
15 528 570
46,47%
NNLife Otwarty Fundusz Emerytalny i NNLife Dobrowolny Fundusz Emerytalny zarządzane przez Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A.
3 560 531
10,65%
3 560 531
10,65%
Powszechne Towarzystwo Emerytalne Allianz Polska S.A.
4 567 585
13,67%
4 567 585
13,67%
Pozostali akcjonariusze
9 761 507
29,21%
9 761 507
29,21%
33 418 193
100,00%
33 418 193
100,00%
Na dzień 31 grudnia 2022 roku raportu stan akcjonariuszy Asseco Business Solutions S.A. posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów przestawiał się następująco:
Akcjonariusz
Liczba posiadanych akcji
Udział w akcjonariacie
Liczba głosów
Procentowy udział w ogólnej liczbie głosów
Asseco Enterprise Solutions
15 528 570
46,47%
15 528 570
46,47%
NNLife Otwarty Fundusz Emerytalny (dawniej MetLife Otwarty Fundusz Emerytalny)
3 400 000
10,17%
3 400 000
10,17%
Aviva Otwarty Fundusz Emerytalny Aviva BZ WBK
3 913 000
11,71%
3 913 000
11,71%
Pozostali akcjonariusze
10 576 623
31,65%
10 576 623
31,65%
33 418 193
100,00%
33 418 193
100,00%
A SSECO E NTERPRISE S OLUTIONS
NN L IFE OFE
A VIVA OFE
P OZOSTALI
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 23
23
Na dzień 31 grudnia 2021 roku raportu stan akcjonariuszy Asseco Business Solutions S.A. posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów przestawiał się następująco:
Akcjonariusz
Liczba posiadanych akcji
Udział w akcjonariacie
Liczba głosów
Procentowy udział w ogólnej liczbie głosów
Asseco Enterprise Solutions
15 528 570
46,47%
15 528 570
46,47%
Metlife Otwarty Fundusz Emerytalny
3 700 000
11,07%
3 700 000
11,07%
Aviva Otwarty Fundusz Emerytalny Aviva BZ WBK
3 798 000
11,37%
3 798 000
11,37%
Pozostali akcjonariusze
10 391 623
31,09%
10 391 623
31,09%
33 418 193
100,00%
33 418 193
100,00%
Liczba akcji przypadająca na znaczących akcjonariuszy odpowiada liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu.
Zestawienie stanu posiadania akcji Emitenta lub uprawnień do nich przez osoby zarządzające i nadzorujące:
31 grudnia 2022
31 grudnia 2021
liczba posiadanych akcji
procentowy udział w akcjonariacie
liczba posiadanych akcji
procentowy udział w akcjonariacie
Osoby zarządzające
Wojciech Barczentewicz
500 000
1,50%
500 000
1,50%
Piotr Masłowski
745 063
2,23%
745 063
2,23%
Mariusz Lizon
183 000
0,55%
183 000
0,55%
Osoby nadzorujące
Romuald Rutkowski
426 828
1,28%
426 828
1,28%
Rafał Kozłowski*
15 822
0,05%
15 822
0,05%
RAZEM
1 870 713
5,61%
1 870 713
5,61%
* w powyższej tabeli uwzględniona została ogólna liczba akcji Spółki posiadanych przez Pana Rafała Kozłowskiego (w tym 11 415 akcji posiadanych przez niego przed objęciem funkcji w Radzie Nadzorczej Spółki oraz 4 407 akcji nabytych w okresie sprawowania funkcji w Radzie Nadzorczej Spółki, o czym Spółka informowała w raporcie bieżącym nr RB 15/2021 z dnia 9.11.2021 r.)
26. Umowy w wyniku których mogą nastąpić zmiany w proporcjach akcjonariatu
Na dzień przekazania niniejszego sprawozdania Zarząd Asseco Business Solutions S.A. nie ma wiedzy na temat umów, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy.
27. System kontroli programów pracowniczych
W omawianym okresie sprawozdawczym Asseco Business Solutions S.A. nie realizowało żadnych programów akcji pracowniczych .
28. Informacja na temat prowadzonej przez Spółkę polityki sponsoringowej, charytatywnej lub innej o zbliżonym charakterze.
Spółka Asseco Business Solutions wspiera finansowo w nieznacznym zakresie różne akcje o charakterze charytatywnym. Działalność charytatywna przejawia się głównie w dofinansowaniu działalności organizacji społecznych działających na rzecz osób potrzebujących pomocy jak również wspierając osoby czy rodziny w trudnej sytuacji życiowej oraz dofinansowaniu działalności charytatywnej społecznie użytecznej.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 24
24
29. Umowa z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych
Umowa z PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Polna 11, 00-633 Warszawa, podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych Spółki Asseco Business Solutions S. A. została podpisana dnia 14 lutego 2020 roku. Umowa została zawarta na okres wystarczający do tego, aby Emitent mógł wywiązać się z obowiązków informacyjnych i terminów raportowania ustalonych przez GPW. Prace związane z badaniem sprawozdania finansowego Asseco Business Solutions S.A. za 2022 rok zostały zakończone dnia 1 marca 2023 roku. Wynagrodzenie podstawowe dla PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. wyniosło 133 tys. PLN oraz zwrotne koszty dodatkowe związane z badaniem sprawozdania finansowego takie jak: podróż, zakwaterowanie, diety - wypłacona zostanie kwota do wysokości 25 tys. PLN. Za przegląd półrocznego sprawozdania finansowego Spółki wypłacono PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. 49 tys. PLN. Za ocenę sprawozdania o wynagrodzeniach zarządu i rady nadzorczej wyniosło 28,5 tys. PLN.
Umowa z PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. z siedzibą w Warszawie przy ulicy Polna 11, 00-633 Warszawa, podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych Spółki Asseco Business Solutions S. A. została podpisana dnia 14 lutego 2020 roku. Umowa została zawarta na okres wystarczający do tego, aby Emitent mógł wywiązać się z obowiązków informacyjnych i terminów raportowania ustalonych przez GPW. Prace związane z badaniem sprawozdania finansowego Asseco Business Solutions S.A. za 2021 rok zostały zakończone dnia 23 lutego 2022 roku. Wynagrodzenie podstawowe dla PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. wyniosło 132 tys. PLN oraz zwrotne koszty dodatkowe związane z badaniem sprawozdania finansowego takie jak: podróż, zakwaterowanie, diety - wypłacona zostanie kwota do wysokości 25 tys. PLN. Za przegląd półrocznego sprawozdania finansowego Spółki wypłacono PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k. 56 tys. PLN. Za ocenę sprawozdania o wynagrodzeniach zarządu i rady nadzorczej wypłacono 25 tys. PLN.
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 25
25
Oświadczenie Zarządu Asseco Business Solutions S.A. na podstawie przepisów §70 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (dalej Rozporządzenie)
Zarząd Asseco Business Solutions S.A. oświadcza, że według jego najlepszej wiedzy roczne sprawozdanie finansowe Spółki Asseco Business Solutions S.A. za okres zakończony 31 grudnia 2022 roku oraz dane porównywalne za okres 12 miesięcy zakończony dnia 31 grudnia 2021 roku sporządzone zostały zgodnie z przyjętą w Grupie polityką rachunkowości oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej przyjętymi przez UE i odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy Asseco Business Solutions S.A.. Sprawozdanie zarządu z działalności Spółki Asseco Business Solutions zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji Spółki, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyka.
Zarząd Asseco Business Solutions S.A.:
Wojciech Barczentewicz
Prezes Zarządu
Piotr Masłowski
Wiceprezes Zarządu
Mariusz Lizon
Członek Zarządu
Asseco Business Solutions S.A.
Sprawozdanie z działalności Zarządu za rok zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku 26
26
Oświadczenie Zarządu Asseco Business Solutions S.A. na podstawie przepisów §70 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (dalej Rozporządzenie)
Zarząd Asseco Business Solutions S.A. oświadcza, że podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, dokonujący badania rocznego sprawozdania finansowego Asseco Business Solutions S.A., został wybrany zgodnie z przepisami prawa oraz podmiot ten oraz biegli rewidenci, dokonujący badania tego sprawozdania, spełniają warunki do wydania bezstronnej i niezależnej opinii o badanym rocznym sprawozdaniu finansowym Asseco Business Solutions S.A., zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami zawodowymi.
Zarząd Asseco Business Solutions S.A.:
Wojciech Barczentewicz
Prezes Zarządu
Piotr Masłowski
Wiceprezes Zarządu
Mariusz Lizon
Członek Zarządu
27
Technology for business,
solutions
for people.
Dane kontaktowe :
Asseco Business Solutions S.A.
assecobs.pl/pl/relacje-inwestorskie +48 81 535 30
info@a ssecobs.pl
www.assecobs.pl .pl