RAPORT O STOSOWANIU ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO
PRZEZ ASSECO BUSINESS SOLUTIONS SPÓŁKA AKCYJNA
W 2023 ROKU
2
Spis treści
10. Opis sposobu działania Walnego Zgromadzenia i jego zasadniczych uprawnień oraz praw Akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania. ....................................................................................................................... 9
12. Opis polityki różnorodności stosowanej do organów administrujących, zarządzających i nadzorujących Spółki …………………………………………………………………………………………………………………………………………………18
3
1. Wskazanie zbioru zasad ładu korporacyjnego przyjętego przez Asseco Business Solutions S.A.
W roku 2023 Spółka Asseco Business Solutions S.A. stosowała zasady ładu korporacyjnego opublikowane w dokumencie Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021 przyjęte Uchwałą Nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 29 marca 2021 r. , którego pełne brzmienie zamieszczone jest na stronie www.corp-gov . gpw.pl i dobre_praktyki_spółek_notowanych_na_gpw_2021.pdf (assecobs.pl) .
Na podstawie § 29 ust. 3 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Spółka Asseco Business Solutions S.A. przekazała w dniu 30.07.2021 r. raport zawierający informację na temat stanu stosowania przez spółkę Asseco Business Solutions S.A. zasad zawartych w zbiorze „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”; raport zamieszczony jest na stronie: gpw_dobre_praktyki_asseco_business_30_07_2021.pdf (assecobs.pl)
2. Odstąpienia od postanowień zbioru zasad ładu korporacyjnego
Emitent w roku 2023 nie stosował następujących zasad określonych w dokumencie „Dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021”, przyjęte Uchwałą Nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 29 marca 2021 r.:
1. Polityka informacyjna i komunikacja z inwestorami
Zasada 1.3.1.: W swojej strategii biznesowej spółka uwzględnia również tematykę ESG, w szczególności obejmującą zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu i zagadnienia zrównoważonego rozwoju:
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie posiada strategii biznesowej uwzgledniającej tematykę ESG, w tym zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu i zagadnienia zrównoważonego rozwoju. Ze względu na charakter podstawowej działalności Spółki (w praktyce działalność biurowa), potencjalny wpływ tej działalności na zagadnienia środowiskowe, w tym zmiany klimatu, nie jest istotny. Jednocześnie, Spółka jest świadoma powagi i znaczenia zagadnień środowiskowych, dlatego na bieżąco podejmuje działania wspierające w tym zakresie, w szczególności kładzie nacisk na optymalizację wykorzystywanych zasobów (energia elektryczna, woda, wykorzystywanie materiałów biurowych, segregacja śmieci, itp.). Ponadto, Spółka nie wyklucza, że w przyszłości tematyka ESG zostanie uwzględniona w jej strategii.
Zasada 1.3.2.: W swojej strategii biznesowej spółka uwzględnia również tematykę ESG, w szczególności obejmującą sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in. podejmowanych i planowanych działań mających na celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych warunków pracy, poszanowania praw pracowników, dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji z klientami.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie uwzględnia w swojej strategii biznesowej spraw społecznych i pracowniczych, jednakże Spółka na bieżąco realizuje szereg działań związanych z zapewnieniem należytych warunków pracy, poszanowaniem praw pracowników oraz relacjami z klientami. W szczególności, Spółka przestrzega zasad zakazujących wszelkiej dyskryminacji oraz dba o dobre relacje z klientami i kontrahentami. W związku z powyższym w jednakowy sposób odnosi się do wszystkich pracowników, bez względu m.in. na ich rasę, narodowość, wyznawaną religię, płeć, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy poglądy polityczne. Decyzje dotyczące pracowników podejmowane w sposób obiektywny, kierując się wiedzą o ich osiągnięciach, kompetencjach i postawach. Ponadto, Spółka nie wyklucza, że w przyszłości tematyka ESG zostanie uwzględniona w jej strategii.
Zasada 1.4.: W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych działań oraz postępów w jej realizacji, określonych za pomocą mierników, finansowych i niefinansowych. Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
4
Zasada nie jest stosowana. Informacje dotyczące działalności Spółki, w tym realizacji jej najistotniejszych zamierzeń udostępniane na stronie internetowej Spółki oraz w publikowanych raportach bieżących i okresowych. Spółka nie określa długoterminowych celów finansowych i mierników realizacji tych celów. Spółka wyznacza roczne cele finansowe, mierniki realizacji tych celów określone corocznie w planie budżetowym Spółki. Bardzo dobre wyniki finansowe osiągane przez Spółkę (w tym jej poszczególne jednostki organizacyjne) potwierdzają słuszność przyjętych zasad określania celów finansowych. Zgodnie z komentarzem do zasady 1.3. Spółka nie uwzględnia w strategii zagadnień z obszaru ESG.
Zasada 1.4.1.: Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.: objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy uwzględniane kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka:
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie uwzględnia w procesach decyzyjnych kwestii związanych ze zmianą klimatu z przyczyn podanych w komentarzu do zasady 1.3.
Zasada 1.4.2 . Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.: przedstawiać wartość wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom, obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem (z uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz przedstawiać informacje o działaniach podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności w tym zakresie, wraz z prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem czasowym, w którym planowane jest doprowadzenie do równości.
Zasada nie jest stosowana. W związku z tym, że Spółka nie posiada strategii ESG (zgodnie z komentarzem do zasady 1.3.2), Spółka nie prowadzi tego typu statystyk i nie przedstawia wartości wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom, w tym też nie przedstawia informacji o działaniach podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności w zakresie różnic pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem kobiet i mężczyzn, prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem czasowym, w którym planowane jest doprowadzenie do równości. Jednocześnie Spółka wyjaśnia, że zróżnicowanie wynagrodzeń w organizacji Spółki wynika ze specyfiki branży, w której Spółka działa, rodzaju zajmowanych stanowisk oraz rynkowej dynamiki zmienności płac w różnych obszarach zatrudnienia. Struktura zatrudnienia na stanowiskach, np. w obszarze IT lub administracji wskazuje na przewagę zatrudnienia w poszczególnych obszarach - osób określonej płci. W związku z tym publikacja ww. wskaźnika dla całej Spółki (a nawet dla odrębnych, zdefiniowanych grup pracowniczych jak np. kadra menedżerska, pozostali pracownicy), zgodnie z powyższą zasadą, byłaby niemiarodajna. Mimo braku prezentacji ww. wskaźnika Spółka pragnie podkreślić, że w zakresie ustalania wynagrodzeń Spółka stosuje zasady rynkowe, z uwzględnieniem wiedzy, kompetencji i doświadczenia oraz zajmowanego stanowiska i merytorycznego wkładu w rozwój Spółki oraz że stosuje zasadę równości płac kobiet i mężczyzn zatrudnionych na tożsamych stanowiskach
2. Zarząd i Rada Nadzorcza
Zasada 2.1.: Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie opracowała polityki różnorodności w odniesieniu do zarządu oraz rady nadzorczej. Głównymi kryteriami wyboru Członków Zarządu przez Radę Nadzorczą jest konieczność zapewnienia składu Zarządu umożliwiającego skuteczną realizację celów biznesowych w segmentach rynku, w których działa Spółka, w tym odpowiednie kompetencje i doświadczenie w branży, w której Spółka działa. Skład Rady Nadzorczej umożliwia skuteczny nadzór nad działalnością Spółki. Ponadto, w zakresie wyboru Członków Rady Nadzorczej, Spółka jest zobowiązana do zapewnienia składu Rady Nadzorczej zgodnego przede wszystkim z Ustawą o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Obecnie funkcjonujący skład Zarządu Spółki (stabilny od wielu lat) oraz Rady Nadzorczej skutecznie wywiązuje się ze swoich obowiązków, czego potwierdzeniem bardzo dobre wyniki finansowe osiągane przez Spółkę, jak również fakt uzyskiwania absolutorium podczas zwyczajnych walnych zgromadzeń. Spółka deklaruje równy dostęp do sprawowanych funkcji wszystkim kandydatom z poszanowaniem równych szans każdej z kandydujących osób bez względu na jej płeć lub wiek i w związku z powyższym nie będzie
5
stosowała kryterium zróżnicowania pod względem płci. Jednocześnie, Spółka zapewnia brak dyskryminacji ze względu na wyznanie, poglądy, płeć, wykształcenie, wiek, doświadczenie zawodowe.
Zasada 2.2.: Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie opracowała polityki różnorodności w odniesieniu do Zarządu oraz Rady Nadzorczej. Głównymi kryteriami wyboru Członków Zarządu przez Radę Nadzorczą jest konieczność zapewnienia składu Zarządu umożliwiającego skuteczną realizację celów biznesowych w segmentach rynku, w których działa Spółka, w tym odpowiednie kompetencje i doświadczenie w branży, w której Spółka działa. Skład Rady Nadzorczej umożliwia skuteczny nadzór nad działalnością Spółki. Ponadto, w zakresie wyboru Członków Rady Nadzorczej, Spółka jest zobowiązana do zapewnienia składu Rady Nadzorczej zgodnego przede wszystkim z Ustawą o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Obecnie funkcjonujący skład Zarządu Spółki oraz Rady Nadzorczej skutecznie wywiązuje się ze swoich obowiązków, czego potwierdzeniem bardzo dobre wyniki finansowe osiągane przez Spółkę, jak również fakt uzyskiwania absolutorium podczas zwyczajnych walnych zgromadzeń. Spółka deklaruje równy dostęp do sprawowanych funkcji wszystkim kandydatom z poszanowaniem równych szans każdej z kandydujących osób bez względu na jej płeć lub wiek i w związku z powyższym nie będzie stosowała kryterium zróżnicowania pod względem płci.
Zasada 2.7.: Pełnienie przez członków zarządu spółki funkcji w organach podmiotów spoza grupy spółki wymaga zgody rady nadzorczej.
Zasada nie jest stosowana. Zasada nie jest stosowana w zakresie podmiotów innych niż konkurencyjne. Uregulowania wewnętrzne przewidują wymóg uzyskania zgody Rady Nadzorczej na prowadzenie przez Członka Zarządu interesów konkurencyjnych wobec Spółki, w tym udział w spółkach konkurencyjnych jako wspólnik jawny lub członek władz takiej spółki. Nie dotyczy to udziału Członków Zarządu w podmiotach innych niż konkurencyjne. Mając na uwadze zasadę 2.6, zgodnie z którą pełnienie funkcji w Zarządzie Spółki stanowi główny obszar aktywności zawodowej Członka Zarządu, ewentualny udział w organach innych podmiotów (nie prowadzących działalności konkurencyjnej) w ocenie Spółki nie koliduje z rzetelnym wykonywaniem obowiązków w Spółce.
Zasada 2.11.6.: Poza czynnościami wynikającymi z przepisów prawa raz w roku rada nadzorcza sporządza i przedstawia zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia roczne sprawozdanie. Sprawozdanie, o którym mowa powyżej, zawiera co najmniej: informację na temat stopnia realizacji polityki różnorodności w odniesieniu do zarządu i rady nadzorczej, w tym realizacji celów, o których mowa w zasadzie 2.1.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie posiada polityki różnorodności wobec Członków Zarządu i Rady Nadzorczej.
3. Systemy i funkcje wewnętrzne
Zasada 3.6.: Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli rada pełni funkcję komitetu audytu.
Zasada nie jest stosowana w całości. W Spółce powołany jest audytor wewnętrzny (samodzielne stanowisko). Audytor wewnętrzny podlega funkcjonalnie Przewodniczącemu Komitetu Audytu. Natomiast organizacyjnie audytor wewnętrzny podlega Członkowi Zarządu odpowiedzialnemu za obszar back office, nie zaś Prezesowi Zarządu. Jednocześnie Spółka wskazuje, że audytor wewnętrzny ma zapewniony bezpośredni i nieograniczony dostęp do kierownictwa wyższego szczebla i Rady Nadzorczej.
Zasada 3.10.: Co najmniej raz na pięć lat w spółce należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 dokonywany jest, przez niezależnego audytora wybranego przy udziale komitetu audytu, przegląd funkcji audytu wewnętrznego.
Zasada nie jest stosowana. Rada Nadzorcza Spółki, w tym Komitet Audytu monitoruje skuteczność funkcji audytu wewnętrznego oraz systemów kontroli wewnętrznej i systemu zarządzania ryzykiem, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej oraz działalności operacyjnej, w oparciu m.in. o informacje okresowo dostarczane bezpośrednio przez Zarząd Spółki. Rada Nadzorcza, w tym członkowie Komitetu Audytu, mają bezpośrednią możliwość uzyskania od audytora wewnętrznego Spółki planów jego pracy, stosownych wyjaśnień, zarówno bieżących jak i
6
okresowych sprawozdań z podjętych i zrealizowanych działań w poszczególnych obszarach działania Spółki, itp. co przyczynia się do zapewnienia efektywnego monitorowania funkcji audytu wewnętrznego. Na tej podstawie Rada Nadzorcza dokonuje corocznej oceny funkcji audytu wewnętrznego. W związku z powyższym Spółka nie widzi potrzeby wykonywania dodatkowego przeglądu funkcji audytu przez audytora zewnętrznego, a ocena funkcji audytu wewnętrznego przez Radę Nadzorczą, w tym Komitet Audytu, w powyższym zakresie jest wystarczająca.
4. Walne Zgromadzenie i relacje z akcjonariuszami
Zasada 4.1.: Spółka powinna umożliwić akcjonariuszom udział w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (e-walne), jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na zgłaszane spółce oczekiwania akcjonariuszy, o ile jest w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną niezbędną dla przeprowadzenia takiego walnego zgromadzenia.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie zapewnia akcjonariuszom udziału w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (e-walne). Do Spółki nie docierały dotychczas wnioski ze strony akcjonariuszy co do odbywania zgromadzeń w tej formie. Dodatkowo, doświadczenia Spółki odnośnie organizacji i przebiegu walnych zgromadzeń (w tym uczestnictwa w nich od lat określonej grupy akcjonariuszy głównie instytucjonalnych) nie wskazują na potrzebę udostępnienia takich rozwiązań. Spółka rozważy jednak możliwość stosowania tej zasady, jeśli zgłaszane będą ze strony akcjonariuszy takie oczekiwania.
Zasada 4.3.: Spółka zapewnia powszechnie dostępną transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym.
Zasada nie jest stosowana. Spółka nie zapewnia powszechnie dostępnej transmisji obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym. Spółka dotychczas nie otrzymała zgłoszeń ze strony akcjonariuszy dotyczących ich oczekiwania względem przeprowadzania transmisji walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Dodatkowo, doświadczenia Spółki odnośnie organizacji i przebiegu walnych zgromadzeń (w tym uczestnictwa w nich od lat określonej grupy akcjonariuszy głównie instytucjonalnych) nie wskazują na potrzebę udostępnienia takich rozwiązań. Spółka rozważy jednak możliwość stosowania tej zasady, jeśli zgłaszane będą ze strony akcjonariuszy takie oczekiwania.
Zasada 4.8.: Projekty uchwał walnego zgromadzenia do spraw wprowadzonych do porządku obrad walnego zgromadzenia powinny zostać zgłoszone przez akcjonariuszy najpóźniej na 3 dni przed walnym zgromadzeniem.
Zasada nie jest stosowana. Projekty uchwał walnego zgromadzenia do spraw wprowadzonych do porządku obrad walnego zgromadzenia publikowane przez Spółkę w formie raportu bieżącego jako uzupełnienie porządku obrad walnego zgromadzenia oraz zamieszczane na stronie internetowej Spółki. Spółka nie może ograniczać praw akcjonariuszy wynikających z art. 401 § 4 i 5 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym to przepisem zgłoszenie projektów uchwał powinno być dokonane przed terminem walnego zgromadzenia. Spółka podejmie działania zachęcające akcjonariuszy do wcześniejszego przedstawiania projektów uchwał (w szczególności poprzez odpowiednią informację zawartą w ogłoszeniu o zwołaniu walnego zgromadzenia).
6. Wynagrodzenia
Zasada 6.2.: Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej, długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także stabilności funkcjonowania spółki.
Zasada nie jest stosowana. Wynagrodzenia zmienne Członków Zarządu ustalane i wypłacane na podstawie przyjętej przez Walne Zgromadzenie Spółki Polityki wynagradzania Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Asseco Business Solutions S.A. Szczegółowe warunki i zasady przyznawania, naliczania oraz wypłaty części zmiennej wynagrodzenia dla Członków Zarządu Spółki ustala Rada Nadzorcza w umowach wiążących Członków Zarządu ze Spółką. Zgodnie z tymi zasadami Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie zmienne, uzależnione od wyników finansowych, które przekładają się na wzrost wartości Spółki dla akcjonariuszy. Spółka nie przewiduje natomiast uzależnienia poziomu wynagrodzenia ww. osób od wyników niefinansowych, czy zrównoważonego rozwoju. Podobne zasady stosowane przez Spółkę w odniesieniu do jej kluczowych menedżerów, dla których w przypadku przyznawania zmiennych części wynagrodzenia one uzależnione, w przeważającej części przypadków, od wyników finansowych jednostek organizacyjnych, za funkcjonowanie których odpowiadają poszczególni menedżerowie. Bardzo dobre wyniki finansowe osiągane przez Spółkę potwierdzają, słuszność przyjętych zasad wypłaty wynagrodzenia premiowego Członków Zarządu, jak też kluczowych menedżerów.
7
Zasada 6.3.: Jeżeli w spółce jednym z programów motywacyjnych jest program opcji menedżerskich, wówczas realizacja programu opcji winna być uzależniona od spełnienia przez uprawnionych, w przeciągu co najmniej 3 lat, z góry wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki celów finansowych i niefinansowych oraz zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia przez uprawnionych akcji lub rozliczenia opcji nie może odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania programu.
Zasada nie jest stosowana. W Spółce nie funkcjonuje program opcji menedżerskich.
3. Opis głównych cech systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych
Asseco Business Solutions S.A. sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej („MSSF”). Spółka posiada system kontroli wewnętrznej, który umożliwia sprawny i rzetelny przepływ informacji finansowych oraz pozafinansowych między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Spółki. Nadzór merytoryczny nad procesem przygotowania sprawozdań finansowych i raportów okresowych sprawuje Dyrektor Finansowy odpowiedzialny za finanse. Wewnętrzna kontrola funkcjonalna sprawowana jest przez każdego pracownika i jego bezpośredniego przełożonego w zakresie jakości i poprawności danych przygotowywanych do sprawozdania finansowego. Obowiązek sporządzenia rocznych i śródrocznych sprawozdań finansowych jest realizowany przez wykwalifikowany Zespół Sprawozdawczości Giełdowej. Sporządzanie sprawozdań finansowych jest zaplanowanym procesem. Podstawą sporządzenia jednostkowych sprawozdań finansowych księgi rachunkowe Spółki, w których transakcje rejestrowane zgodnie z polityką rachunkowości opartą na MSSF. Spółka na bieżąco śledzi zmiany wymagane przez przepisy i regulacje zewnętrzne odnoszące się do wymogów sprawozdawczości giełdowej i przygotowuje się do ich wprowadzenia ze znacznym wyprzedzeniem czasowym. Każdorazowo zakres danych objętych raportowaniem obejmuje ramy wskazane i wynikające z regulacji dotyczących informacji okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych.
W trakcie sporządzania sprawozdań finansowych stosowane są między innymi następujące czynności kontrolne:
ocena istotnych, nietypowych transakcji pod kątem ich wpływu na sytuację finansową Spółki oraz sposób prezentacji w sprawozdaniu finansowym,
weryfikacja adekwatności przyjętych założeń do wyceny wartości szacunkowych,
analiza porównawcza i merytoryczna danych finansowych,
weryfikacja prawidłowości arytmetycznej i spójności danych,
analiza kompletności ujawnień.
Sporządzone sprawozdania finansowe przekazywane do wstępnej weryfikacji Dyrektorowi Finansowemu, a następnie całemu Zarządowi do ostatecznej weryfikacji i zatwierdzenia.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa sprawozdania finansowe podlegają odpowiednio badaniu i przeglądowi przez niezależnego biegłego rewidenta o uznanych, odpowiednio wysokich kwalifikacjach, który po zakończonym badaniu przedstawia swoje wnioski i spostrzeżenia Zarządowi Spółki i Komitetowi Audytu oraz wydaje opinię i raport z badania/przeglądu dla Akcjonariuszy, Komitetu Audytu i Rady Nadzorczej. Wybór podmiotu do badania/przeglądu sprawozdań finansowych Spółki dokonywany jest w taki sposób, aby zapewniona była jego niezależność przy realizacji powierzonych mu zadań.
Znaczna większość w/w procedur kontroli wewnętrznej wspierana jest poprzez zintegrowany, informatyczny system zarządzania przedsiębiorstwem.
8
4. Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji.
W skład akcjonariuszy Asseco Busienss Solutions S.A. posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy, według stanu posiadania akcji i ich procentowego udziału w kapitale zakładowym na dzień publikacji sprawozdania, ujawnionych w zawiadomieniach doręczonych Spółce w oparciu o art. 69 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, wchodzą:
Akcjonariusze
Liczba akcji
Udział w akcjonariacie
Liczba głosów
Udział w głosach
Asseco Enterprise Solutions a.s.
15 528 570
46,47%
15 528 570
46,47%
Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A.
3 560 531
10,65%
3 560 531
10,65%
Allianz Polska Otwarty Fundusz Emerytalny zarządzany przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne Allianz Polska S.A.
4 563 457
13,66%
4 563 457
13,66%
Pozostali akcjonariusze
9 765 635
29,22%
9 765 635
29,22%
5. Wskazanie posiadaczy wszelkich papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia kontrolne, wraz z opisem tych uprawnień.
Nie istnieją papiery wartościowe dające specjalne uprawnienia kontrolne w stosunku do Spółki.
6. Wskazanie wszelkich ograniczeń odnośnie wykonywania prawa głosu.
Z akcjami Spółki nie wiążą się żadne ograniczenia w wykonywaniu prawa głosu. Zgodnie z § 7 ust. 3 Statutu Asseco Business Solutions S.A. każda akcja daje prawo do jednego głosu na Walnym Zgromadzeniu.
7. Wskazanie wszelkich ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności papierów wartościowych Spółki.
Z akcjami Spółki nie wiążą się żadne ograniczenia dotyczące przenoszenia praw własności.
Zgodnie z § 8 Statutu Asseco Business Solutions S.A. akcje zbywalne i mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi.
9
8. Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających oraz ich uprawnień
Zgodnie ze Statutem Spółki oraz punktem II Regulaminu Prac Zarządu Spółki Asseco Business Solutions S.A , Zarząd składa się z 1 do 7 członków, w tym Prezesa, Wiceprezesów oraz Członków Zarządu. oni powoływani na wspólną kadencję, która trwa 4 lata. Zgodnie z § 13 ust. 10 pkt 8 Statutu Asseco Business Solutions S.A. Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza w głosowaniu tajnym, określając jednocześnie pełnione przez nich funkcje. Każdy z członków Zarządu może być wybrany na następną kadencję. Mandaty członków Zarządu wygasają najpóźniej z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Spółki za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu.
Zgodnie ze Statutem Spółki oraz punktem III § 6 Regulaminu Prac Zarządu Spółki Asseco Business Solutions S.A., Zarząd kieruje działalnością Spółki, zarządza jej majątkiem oraz reprezentuje Spółkę na zewnątrz, w zakresie wszystkich spraw niezastrzeżonych do kompetencji Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia. Członkowie Zarządu pełnią swoje obowiązki osobiście. Zarząd kierując się interesem Spółki określa strategię oraz główne cele działania Spółki i przedkłada je Radzie Nadzorczej do akceptacji, po czym jest odpowiedzialny za ich wdrożenie i realizację. Zarząd dba o przejrzystość i efektywność systemu zarządzania Spółką oraz prowadzenia jej spraw zgodnie z przepisami prawa i dobrą praktyką.
Regulamin Zarządu dostępny jest na stronie internetowej Asseco Business Solutions S.A.: www.assecobs.pl w zakładce
Inwestor .
Osoby zarz ą dzaj ą ce nie maj ą prawa do podj ę cia decyzji o emisji lub wykupie akcji.
9. Opis zasad zmiany Statutu Spółki
Zmiana Statutu Spółki, w tym podejmowanie uchwał o podwyższeniu i obniżeniu kapitału zakładowego należy do kompetencji Walnego Zgromadzenia na zasadach określonych postanowieniami art. 430 i następne kodeksu spółek handlowych z uwzględnieniem przepisów ustaw: o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, o obrocie instrumentami finansowymi oraz o nadzorze nad rynkiem kapitałowym.
Uchwała Walnego Zgromadzenia w przedmiocie zmiany statutu Spółki w zakresie zmiany siedziby wymaga dla swej skuteczności zgody akcjonariusza Macieja Manieckiego. Uprawnienie osobiste określone w zdaniu poprzedzającym powinno być wykonywane w formie oświadczenia składanego przez uprawnionego akcjonariusza do protokołu z Walnego Zgromadzenia bezpośrednio przed podjęciem uchwały w przedmiotowej sprawie.
10. Opis sposobu działania Walnego Zgromadzenia i jego zasadniczych uprawnień oraz praw Akcjonariuszy i sposobu ich wykonywania.
Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Spółki. Działa ono zgodnie przepisami prawa, zasadami określonymi w Statucie Spółki Asseco Business Solutions S.A., a także zgodnie z przyjętym przez Zgromadzenie Regulaminem Walnego Zgromadzenia Asseco Business Solutions S.A., określającym organizację i przebieg tychże Zgromadzeń. Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Spółki lub w Warszawie i mogą być zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Spółki w terminie nie późniejszym niż do dnia 30 czerwca każdego kolejnego roku kalendarzowego. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Spółki z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek uprawnionych określonych postanowieniami art. 400 kodeksu spółek handlowych. Rada nadzorcza może zwołać zwyczajne walne zgromadzenie, jeżeli zarząd nie zwoła go w terminie ustawowym lub statutowym, oraz nadzwyczajne walne zgromadzenie, jeżeli zwołanie go uzna za wskazane. Zgromadzenie zwołuje się w sposób przewidziany przepisami prawa przez ogłoszenie dokonywane na stronie internetowej spółki oraz w sposób określony dla przekazywania informacji bieżących zgodnie z przepisami o ofercie publicznej i warunkach
10
wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Ogłoszenie powinno być dokonane co najmniej na dwadzieścia sześć dni przed terminem walnego zgromadzenia.
Uprawnionymi do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu są:
osoby będące akcjonariuszami spółki na szesnaście dni przed datą walnego zgromadzenia (dzień rejestracji uczestnictwa w walnym zgromadzeniu),
uprawnieni z akcji na okaziciela mających postać dokumentu jeżeli dokumenty akcji zostaną złożone w spółce nie później niż w dniu rejestracji uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu i nie będą odbierane przed zakończeniem tego dnia. Zamiast akcji może być złożone zaświadczenie wydane na dowód złożenia akcji u notariusza, w banku lub firmie inwestycyjnej mających siedzibę lub oddział na terytorium Unii Europejskiej lub państwa będącego stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wskazanych w ogłoszeniu o zwołaniu walnego zgromadzenia.
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej,
Zarząd lub Rada Nadzorcza może zaprosić inne osoby, których udział jest uzasadniony, jak na przykład przedstawicieli biegłego rewidenta, przedstawicieli doradców prawnych i finansowych - gdy poruszane skomplikowane kwestie związane z problematyką prawno-ekonomiczną.
Lista Akcjonariuszy uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu podpisana przez Zarząd, obejmująca imiona i nazwiska albo firmy (nazwy) uprawnionych, miejsce zamieszkania (siedzibę), liczbę, rodzaj i numery akcji oraz liczbę przysługujących im głosów, jest każdorazowo wyłożona w siedzibie Spółki i Biurze Zarządu Spółki przez trzy dni robocze przed odbyciem Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusze mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu oraz wykonywać prawo głosu osobiście lub przez pełnomocników, przy czym stosowne pełnomocnictwa powinny być udzielone na piśmie lub w postaci elektronicznej. Udzielenie pełnomocnictwa w postaci elektronicznej nie wymaga opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Spółka publiczna podejmuje odpowiednie działania służące identyfikacji akcjonariusza i pełnomocnika w celu weryfikacji ważności pełnomocnictwa udzielonego w postaci elektronicznej.
Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący Rady Nadzorczej lub osoba przez niego delegowana, a w razie nieobecności tych osób walne zgromadzenie otwiera prezes zarządu albo osoba wyznaczona przez zarząd, po czym spośród osób uprawnionych do głosowania wybiera się Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia. Po wyborze Przewodniczącego sporządzana i wykładana jest lista obecności zawierająca spis uczestników Walnego Zgromadzenia z wymienieniem liczby akcji i przysługujących im głosów. Przewodniczący Walnego Zgromadzenia prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, podanym akcjonariuszom do wiadomości w ogłoszeniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia.
Porządek obrad ustala Zarząd Asseco Business Solutions S.A., przy czym Rada Nadzorcza Spółki oraz inne uprawnione osoby zgodnie z postanowieniami art. 401 kodeksu spółek handlowych mogą żądać umieszczenia poszczególnych spraw na porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Żądanie takie powinno być zgłoszone Zarządowi na piśmie bądź w postaci elektronicznej nie później niż na dwadzieścia jeden dni przed wyznaczonym terminem Walnego Zgromadzenia.
Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane bezwzględną większością głosów chyba, że inne postanowienia Statutu lub Kodeksu Spółek Handlowych stanowią inaczej, bez względu na liczbę reprezentowanych na nim akcji.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza sprawami określonymi w przepisach Kodeksu Spółek Handlowych, należy:
a) powoływanie i odwoływanie Rady Nadzorczej. Członkowie Rady Nadzorczej powoływani na okres 5 (pięcio) letniej wspólnej kadencji. Każdy członek Rady Nadzorczej może być ponownie wybrany do pełnienia tej funkcji.
b) ustalanie i zmiana zasad wynagradzania lub wysokości wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej,
c) nabycie, zbycie nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału postanowień nieruchomości.
Akcjonariuszom Spółki przysługują następujące uprawnienia związane z uczestnictwem w Spółce:
11
a) Prawo do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu (art. 412 Ksh) oraz prawo do głosowania na Walnym Zgromadzeniu (art. 411 § 1 Ksh). Zgodnie ze Statutem każdej Akcji przysługuje jeden głos na Walnym Zgromadzeniu.
b) Prawo do złożenia żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia oraz do złożenia wniosku o umieszczenie w porządku obrad poszczególnych spraw przyznane akcjonariuszom posiadającym co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego Spółki (art. 400 §1 Ksh). Żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia należy złożyć zarządowi na piśmie lub w postaci elektronicznej. Jeżeli w terminie dwóch tygodni od dnia przedstawienia żądania zarządowi Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie nie zostanie zwołane, sąd rejestrowy może upoważnić do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy występujących z tym żądaniem. Sąd wyznacza przewodniczącego tego zgromadzenia (art. 401 §1 Ksh).
c) Prawo do zaskarżania uchwał Walnego Zgromadzenia na zasadach określonych w art. 422 – 427 Ksh.
d) Prawo do żądania wyboru Rady Nadzorczej oddzielnymi grupami; zgodnie z art. 385 § 3 Ksh na wniosek akcjonariuszy, reprezentujących co najmniej jedną piątą część kapitału zakładowego wybór Rady Nadzorczej powinien być dokonany przez najbliższe Walne Zgromadzenie w drodze głosowania oddzielnymi grupami.
e) Prawo do uzyskania informacji o Spółce w zakresie i w sposób określony przepisami prawa, w szczególności zgodnie z art. 428 Ksh, podczas obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd jest obowiązany do udzielenia akcjonariuszowi na jego żądanie informacji dotyczących Spółki, jeżeli jest to uzasadnione dla oceny sprawy objętej porządkiem obrad; akcjonariusz, któremu odmówiono ujawnienia żądanej informacji podczas obrad Walnego Zgromadzenia i który zgłosił sprzeciw do protokołu, może złożyć wniosek do Sądu Rejestrowego o zobowiązanie Zarządu do udzielenia informacji (art. 429 Ksh).
f) Prawo do imiennego zaświadczenia o prawie uczestnictwa w walnym zgromadzeniu.
g) Prawo do żądania wydania odpisów sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i sprawozdania finansowego wraz z odpisem sprawozdania Rady Nadzorczej oraz opinii biegłego rewidenta najpóźniej na piętnaście dni przed Walnym Zgromadzeniem (art.395 § 4 Ksh).
h) Prawo do przeglądania w lokalu Zarządu listy akcjonariuszy uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu oraz żądania odpisu listy za zwrotem kosztów jego sporządzenia (art. 407 § 1 Ksh). Akcjonariusze mogą żądać przesłania im listy akcjonariuszy nieodpłatnie pocztą elektroniczną, podając adres, na który lista powinna być wysłana(art. 407 § 1¹ Ksh).
i) Prawo do żądania wydania odpisu wniosków w sprawach objętych porządkiem obrad w terminie tygodnia przed Walnym Zgromadzeniem (art. 407 § 2 Ksh).
j) Prawo do złożenia wniosku o sprawdzenie listy obecności na Walnym Zgromadzeniu przez wybraną w tym celu komisję, złożoną co najmniej z trzech osób. Wniosek mogą złożyć akcjonariusze, posiadający jedną dziesiątą kapitału zakładowego reprezentowanego na tym Walnym Zgromadzeniu. Wnioskodawcy mają prawo wyboru jednego członka komisji (art. 410 § 2 Ksh).
k) Prawo do przeglądania księgi protokołów oraz żądania wydania poświadczonych przez Zarząd odpisów uchwał (art. 421 § 3 Ksh).
l) Prawo do wniesienia pozwu o naprawienie szkody wyrządzonej Spółce na zasadach określonych w art. 486 i 487 Ksh, jeżeli Spółka nie wytoczy powództwa o naprawienie wyrządzonej jej szkody w terminie roku od dnia ujawnienia czynu wyrządzającego szkodę.
m) Prawo do przeglądania dokumentów oraz żądania udostępnienia w lokalu Spółki bezpłatnie odpisów dokumentów, o których mowa w art. 505 § 1 Ksh (w przypadku połączenia spółek), w art. 540 § 1 Ksh (w przypadku podziału Spółki) oraz w art. 561 § 1 Ksh (w przypadku przekształcenia Spółki).
n) Prawo żądania, aby spółka handlowa, która jest akcjonariuszem Spółki, udzieliła informacji, czy pozostaje ona w stosunku dominacji lub zależności wobec określonej spółki handlowej albo spółdzielni będącej akcjonariuszem Spółki albo czy taki stosunek dominacji lub zależności ustał. Akcjonariusz może żądać również ujawnienia liczby akcji lub głosów albo liczby udziałów lub głosów, jakie ta spółka handlowa posiada, w tym także jako zastawnik,
12
użytkownik lub na podstawie porozumień z innymi osobami. Żądanie udzielenia informacji oraz odpowiedzi powinny być złożone na piśmie (art. 6 § 4 i 6 Ksh).
o) Prawo do dywidendy, to jest udziału w zysku Spółki, wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, przeznaczonym przez Walne Zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom (art. 347 Ksh).
p) Prawo pierwszeństwa do objęcia nowych akcji w stosunku do liczby posiadanych akcji (prawo poboru);
q) Prawo do udziału w majątku Spółki pozostałym po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli w przypadku jej likwidacji. Zgodnie z art. 474 § 2 Ksh majątek pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli, dzieli się między akcjonariuszy w stosunku do dokonanych przez każdego z nich wpłat na kapitał zakładowy.
r) Prawo do zbywania i obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi posiadanych akcji w tym prawo do obciążania posiadanych akcji zastawem lub użytkowaniem. W okresie, gdy akcje spółki publicznej, na których ustanowiono zastaw lub użytkowanie, zapisane na rachunkach papierów wartościowych w domu maklerskim lub w banku prowadzącym rachunki papierów wartościowych, prawo głosu z tych akcji przysługuje akcjonariuszowi (art. 340 § 3 Ksh).
Szczegółowy sposób przebiegu Walnego Zgromadzenia Asseco Business Solutions S.A. określa Regulamin Walnego Zgromadzenia Spółki, który dostępny jest na stronie internetowej Asseco Business Solutions S.A.: www.assecobs.pl w
zakładce Inwestor .
11. Opis działania organów zarządzających i nadzorujących lub administrujących Spółki oraz ich komitetów, wraz ze wskazaniem składu osobowego tych organów i zmian, które w nich zaszły w ciągu ostatniego roku obrotowego
Zarząd
Zarząd działa na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, postanowień Statutu i uchwalonego przez Zarząd Regulaminu. Zarząd jest organem wykonawczym, prowadzącym sprawy Spółki i reprezentującym na zewnątrz. Do kompetencji Zarządu zastrzeżone wszystkie decyzje nie leżące w kompetencjach innych organów Spółki. W przypadku Zarządu wieloosobowego, do reprezentowania Spółki i składania w jej imieniu oświadczeń upoważnieni są: Prezes Zarządu działający łącznie z Wiceprezesem lub z innym Członkiem Zarządu lub prokurentem lub też Wiceprezes Zarządu działający łącznie z Prezesem lub z innym Członkiem Zarządu lub prokurentem.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub w jego zastępstwie Wiceprezes Zarządu. Zwołujący powinien zawiadomić członków Zarządu o zwołaniu posiedzenia Zarządu co najmniej na 3 dni przed terminem tego posiedzenia na piśmie lub pocztą elektroniczną. W nagłych przypadkach Prezes lub w jego zastępstwie Wiceprezes Zarządu może zarządzić inny sposób i termin zawiadomienia członków Zarządu o dacie posiedzenia.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu, a w przypadku gdy Prezes jest nieobecny głos Wiceprezesa Zarządu, zaś w przypadku gdy oni nieobecni głos przewodniczącego posiedzenia. Zarząd uważany jest za zdolny do podejmowania uchwał w przypadku, gdy każdy z członków Zarządu został skutecznie powiadomiony o mającym się odbyć posiedzeniu w czasie umożliwiającym jemu uczestnictwo w posiedzeniu, oraz na posiedzeniu obecna jest przynajmniej połowa z ogólnej liczby członków Zarządu. Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Spółki lub w innym miejscu wskazanym przez zwołującego.
Członkowie Zarządu mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Zarządu oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego Członka Zarządu lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie pisemnym.
Regulamin Zarządu określa szczegółowo procedurę zwoływania posiedzeń Zarządu, sposób podejmowania uchwał w tym ich głosowania i protokołowania oraz zakres spraw, w których Zarząd może podejmować uchwały. Zgodnie z Regulaminem Zarząd ma obowiązek w terminie umożliwiającym zaopiniowanie tych dokumentów przygotować oraz przedłożyć Radzie Nadzorczej sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności Spółki za ubiegły rok obrotowy.
13
Regulamin Zarządu dostępny jest na stronie internetowej Asseco Business Solutions S.A.: www.assecobs.pl w zakładce
Inwestor .
Skład Zarządu w roku 2023 :
W okresie od 01.01.2023 r. do 31.03.2023 roku skład Zarządu przedstawiał się następująco :
Wojciech Barczentewicz – Prezes Zarządu,
Piotr Masłowski – Wiceprezes Zarządu,
Mariusz Lizon – Członek Zarządu.
Uchwałami Rady Nadzorczej Spółki Asseco Business Solutions S.A. z siedzibą w Lublinie z dnia 28 marca 2023 r. roku, w ramach obowiązującej kadencji Zarządu obejmującej lata 2019-2023 (i kończącej się z dniem 31 grudnia 2023 r.), zostało powołanych - ze skutkiem od 1 kwietnia 2023 roku - trzech nowych Członków Zarządu: Jacek Lisowski, Renata Łukasik i Rafał Mróz.
Następnie, Uchwałami Rady Nadzorczej Spółki Asseco Business Solutions S.A. z siedzibą w Lublinie z dnia 12 grudnia 2023 r. roku, został powołany z dniem 1 stycznia 2024 roku - Zarząd na nową współną kadencję obejmującą lata obrotowe 2024-2027 w składzie: Wojciech Barczentewicz, Piotr Masłowski, Mariusz Lizon, Jacek Lisowski, Renata Łukasik i Rafał Mróz przy czym Rada Nadzorcza w ww. uchwałach ustaliła funcję poszczególnych Członków Rady Nadzorczej w Zarządzie.
W okresie od 01.04.2023 r. do 31.12.2023 roku skład Zarządu przedstawiał się następująco :
Wojciech Barczentewicz – Prezes Zarządu,
Piotr Masłowski – Wiceprezes Zarządu,
Mariusz Lizon – Członek Zarządu,
Jacek Lisowski – Członek Zarządu,
Renata Łukasik – Członek Zarządu,
Rafał Mróz – Członek Zarządu.
Na dzień publikacji niniejszego sprawozdania tj. na 29.02.2024 r. skład Zarządu nie zmienił się i przedstawia się następująco:
Wojciech Barczentewicz – Prezes Zarządu,
Piotr Masłowski – Wiceprezes Zarządu,
Mariusz Lizon – Członek Zarządu
Jacek Lisowski – Członek Zarządu,
Renata Łukasik – Członek Zarządu,
Rafał Mróz – Członek Zarządu.
Rada Nadzorcza
Rada Nadzorcza działa na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, Statutu oraz Regulaminu Rady Nadzorczej. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy ogólny nadzór nad działalnością Spółki. Rada Nadzorcza składa się z pięciu (5) do sześciu (6) członków, w tym Przewodniczącego Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza jest powoływana i odwoływana przez Walne Zgromadzenie. Członkowie Rady Nadzorczej powoływani na okres 5 (pięcio) letniej wspólnej kadencji. Każdy członek Rady Nadzorczej może być ponownie wybrany do pełnienia tej funkcji.
14
Uchwały Rady Nadzorczej, poza sprawami przewidzianymi przepisami Kodeksu Spółek Handlowych, wymagają m.in. następujące sprawy:
a) ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego Spółki w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym,
b) ocena wniosków Zarządu co do podziału zysków lub pokrycia straty, i co do emisji obligacji,
c) składanie Walnemu Zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników powyższych ocen,
d) reprezentowanie Spółki w umowach z członkami Zarządu oraz w sporach z Zarządem lub jego członkami,
e) ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu,
f) dokonywanie wyboru biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe Spółki,
g) powoływanie, odwoływanie lub zawieszanie członków Zarządu,
h) zatwierdzanie budżetu na każdy rok obrotowy oraz zatwierdzanie programów rozwoju poszczególnych obszarów działalności Spółki.
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący lub w jego zastępstwie Wiceprzewodniczący albo inny członek Rady Nadzorczej, przy czym posiedzenia powinny odbywać się nie rzadziej niż co trzy miesiące. Każdy z Członków Zarządu oraz każdy z Członków Rady Nadzorczej może żądać zwołania Rady Nadzorczej. W takim przypadku posiedzenie Rady Nadzorczej zwoływane jest w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia żądania.
Uchwały Rady Nadzorczej zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy prawa przewidują surowsze warunki podejmowania uchwał. Jeżeli głosowanie pozostaje nierozstrzygnięte decydujący głos ma Przewodniczący Rady Nadzorczej, a jeśli jest on nieobecny decydujący głos ma Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej, a jeśli są oni nieobecni przewodniczący danego posiedzenia.
Uchwały Rady Nadzorczej mogą być podjęte, jeżeli wszyscy jej członkowie zostali pisemnie powiadomieni o terminie i miejscu posiedzenia, co najmniej na tydzień przed posiedzeniem oraz co najmniej połowa z nich jest obecna na posiedzeniu. Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego Członka Rady Nadzorczej lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie pisemnym. Szczególne kompetencje Rady Nadzorczej, jak również jej organizację, sposób wykonywania przez nią zadań oraz tryb zwoływania posiedzeń i procedurę podejmowania uchwał określa Regulamin Rady Nadzorczej.
Zgodnie z Regulaminem Rady Nadzorczej do kompetencji Rady Nadzorczej należą sprawy określone w Kodeksie Spółek Handlowych i w Statucie oraz w innych przepisach prawa, w tym.:
a) ocena sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego Spółki w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym,
b) ocena wniosków Zarządu co do podziału zysków lub pokrycia straty, i co do emisji obligacji,
c) składanie Walnemu Zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników powyższych ocen,
d) składanie Walnemu Zgromadzeniu zwięzłej oceny sytuacji Spółki, z uwzględnieniem oceny systemu kontroli wewnętrznej i systemu zarządzania ryzykiem istotnym dla Spółki,
e) powoływanie, odwoływanie lub zawieszanie członków Zarządu,
f) reprezentowanie Spółki w umowach z członkami Zarządu oraz w sporach z Zarządem lub jego członkami,
g) ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu,
h) dokonywanie wyboru biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe Spółki,
i) ustalanie jednolitego tekstu zmienionego Statutu Spółki,
j) zatwierdzenie budżetu na każdy rok obrotowy oraz zatwierdzanie programów rozwoju poszczególnych obszarów działalności Spółki,
15
k) zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawach tworzenia przez Spółkę spółek prawa handlowego i fundacji, jak i w sprawach przystępowania do istniejących już podmiotów,
l) wyrażanie zgody na zaciąganie przez Spółkę pożyczek i kredytów lub udzielanie gwarancji lub poręczeń na kwotę przewyższającą 5.000.000 złotych w chwili dokonywania czynności z wyjątkiem:
gdy były one przewidziane w budżecie Spółki lub zatwierdzonej przez Radę Nadzorczą polityce rozwoju Spółki,
gwarancji i poręczeń udzielanych w związku z umowami będącymi w zakresie przedmiotu działalności Spółki, z kontrahentami, współwykonawcami, podwykonawcami w ramach procedur przetargowych, oraz
udzielanych na rzecz akcjonariusza Spółki, jego podmiotów zależnych lub stowarzyszonych w rozumieniu ustawy o rachunkowości.
m) wyrażanie zgody na zawarcie transakcji, o której mowa w art. 90h ust.1 pkt 1 Ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z dnia 29 lipca 2005 r., z podmiotami powiązanymi (tj. spółkami z grupy lub osobami pełniącymi funkcje w organach) o wartości powyżej 5% (pięć procent) sumy aktywów, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego Spółki,
n) sporządzanie corocznych sprawozdań o wynagrodzeniach, przedstawiających kompleksowy przegląd wynagrodzeń, w tym wszystkich świadczeń, niezależnie od ich formy, otrzymanych przez poszczególnych Członków Zarządu i Rady Nadzorczej lub należnych poszczególnym Członkom Zarządu i Rady Nadzorczej w ostatnim roku obrotowym, zgodnie z Polityką wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej przyjętą w Spółce zgodnie z zasadami określonymi w art. 90g Ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z dnia 29 lipca 2005 r.
Członków Rady Nadzorczej obowiązuje zachowanie tajemnicy w zakresie informacji pozyskanych w związku z wykonywaniem praw i obowiązków członka Rady Nadzorczej.
Regulamin Rady Nadzorczej dostępny jest na stronie internetowej Asseco Business Solutions S.A.: www.assecobs.pl w
zakładce Inwestor .
Skład Rady Nadzorczej w roku 2023 :
Rafał Kozłowski – Przewodniczący Rady Nadzorczej;
Adam Góral – Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej;
Romuald Rutkowski – Członek Rady Nadzorczej;
Zbigniew Pomianek – Członek Rady Nadzorczej;
Marcin Michał Murawski – Członek Rady Nadzorczej;
Artur Osuchowski – Członek Rady Nadzorczej.
Na dzień publikacji niniejszego sprawozdania tj. na 29.02.2024 r. skład Rady Nadzorczej nie zmienił się i przedstawia się następująco:
Rafał Kozłowski – Przewodniczący Rady Nadzorczej;
Adam Góral – Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej;
Romuald Rutkowski – Członek Rady Nadzorczej;
Zbigniew Pomianek – Członek Rady Nadzorczej;
Marcin Michał Murawski – Członek Rady Nadzorczej;
16
Artur Osuchowski – Członek Rady Nadzorczej.
Komitet Audytu
W dniu 10 marca 2010 roku Rada Nadzorcza Asseco Business Solutions S.A. - działając w wykonaniu obowiązku, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i ust. 7 Ustawy z dnia 7 maja 2009 roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz nadzorze publicznym - powołała ze swego grona Komitet Audytu. W dniu 2 października 2017 roku Rada Nadzorcza Asseco Business Solutions S.A. działając zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym - podjęła uchwałę o powołaniu Komitetu Audytu funkcjonującego w ramach Rady Nadzorczej.
Skład Komitetu Audytu w roku 2023 przedstawiał się następująco:
Marcin Murawski – Przewodniczący Komitetu Audytu;
Rafał Kozłowski – Członek Komitetu Audytu;
Romuald Rutkowski – Członek Komitetu Audytu.
Na dzień publikacji niniejszego sprawozdania, tj. na 29.02.2023 r. skład Komitetu Audytu nie zmienił się i przedstawia się następująco:
Marcin Murawski – Przewodniczący Komitetu Audytu;
Rafał Kozłowski – Członek Komitetu Audytu;
Romuald Rutkowski – Członek Komitetu Audytu.
Rada Nadzorcza działając na podstawie art. 129 Ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz §14 Regulaminu Rady Nadzorczej dokonała oceny spełniania wymogów dla Komitetu Audytu w ten sposób, iż w roku 2023:
1) kryteria niezależności spełniają Romuald Rutkowski oraz Marcin Murawski,
2) wiedzę i umiejętności z zakresu rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych posiadają Marcin Murawski i Rafał Kozłowski, co potwierdza u Pana Marcina Murawskiego: wykształcenie uzyskane na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego - specjalizacja Zarządzanie finansami; ukończenie egzaminu ACCA i pozostawanie Członkiem ACCA; posiadanie uprawnień ACCA Practicing Certificate (uprawnienia biegłego rewidenta w Wielkiej Brytanii) oraz KIBR (Polski Biegły Rewident Nr 90053) oraz posiadanie tytułu Certyfikowanego Audytora Wewnętrznego, zaś u Pana Rafała Kozłowskiego: wykształcenie na Wydziale Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego; ukończony Program Zarządzania Projektami organizowany przez PMI; ukończony Program Międzynarodowych Standardów Rachunkowości organizowany przez Ernst & Young Academy of Business oraz The Emerging CFO: Strategic Financial Leadership Program, ponadto wieloletnie doświadczenie w zawodowe w obszarze finansów w Delta Software, Veraudyt, Softbank oraz Spółkach Grupy Kapitałowej Asseco Poland ;
3) wiedzę z zakresu branży, w której działa Asseco Business Solutions S.A. posiadają Rafal Kozłowski oraz Romuald Rutkowski, co potwierdza ich wieloletnia kariera zawodowa w spółkach Grupy Kapitałowej Asseco Poland.
Funkcjonowanie Komitetu Audytu zostało ujęte i opisane w §14 - 18 Regulaminu Rady Nadzorczej.
W roku 2023 miało miejsce 6 posiedzeń Komitetu Audytu.
W ramach posiedzeń odbyły się spotkania z audytorem PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k.: przed publikacją wyników za rok 2022, gdzie omówiono wszystkie istotne kwestie związane ze sprawozdaniami finansowymi, w tym szczególnie kluczowe sprawy badania i ryzyko zniekształceń. Komitet
17
Audytu poinformował pozostałych Członków Rady Nadzorczej o wynikach przeglądu i roli Komitetu Audytu w tym zakresie.
Komitet Audytu weryfikował również niezależność audytora uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego Spółki. Na podstawie przeprowadzonych rozmów oraz oświadczenia przedstawionego przez PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp.k., podczas spotkania przed publikacją sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok 2022, ocenił firmę audytorską jako niezależną. .
Po przeprowadzeniu na przełomie 2022 i 2023 roku procedury wyboru firmy audytorskiej zgodnie z Polityką wyboru firmy audytorskiej obowiązującą w Spółce, Komitet Audytu w 2023 roku przedstawił Radzie Nadzorczej Spółki rekomendację dotyczącą wyboru nowego podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych Spółki za kolejne okresy sprawozdawcze przypadające w latach 2023 i 2024. Na podstawie ww. rekomendacji Komitetu Audytu, w dniu 1 marca 2023 roku, Rada Nadzorcza wybrała Ernst & Young Audyt Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. komandytowa z siedzibą w Warszawie (wpisaną przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem 130) jako podmiot uprawniony do przeglądu półrocznego skróconego sprawozdania finansowego Spółki Asseco Business Solutions S.A. za okres 6 miesięcy kończący się dnia 30 czerwca 2023 roku oraz 30 czerwca 2024 roku, jak również do badania rocznego sprawozdania finansowego Spółki Asseco Business Solutions S.A. za rok kończący się dnia 31 grudnia 2023 roku i 31 grudnia 2024 roku..
W ramach posiedzeń Komitetu Audytu odbyły się spotkania z nowowybranym audytorem Ernst & Young Audyt Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. komandytowa: przed publikacją skróconego sprawozdania finansowego za I półrocze 2023 roku, gdzie omówiono wszystkie istotne kwestie związane ze sprawozdaniami finansowymi, w tym szczególnie kluczowe sprawy badania i ryzyko zniekształceń. Komitet Audytu poinformował pozostałych Członków Rady Nadzorczej o wynikach przeglądu i roli Komitetu Audytu w tym zakresie.
Komitet Audytu weryfikował również niezależność audytora. Na podstawie przeprowadzonych rozmów oraz oświadczenia przedstawionego przez Ernst & Young Audyt Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. komandytowa ocenił firmę audytorską jako niezależną podczas spotkania przed publikacją skróconego sprawozdania finansowego za I półrocze 2023 roku.
Główne założenia Polityki wyboru firmy audytorskiej i Polityki świadczenia usług dozwolonych:
1) głównym założeniem Polityki wyboru firmy audytorskiej, zatwierdzonej uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 16 października 2017 r, jest zapewnienie wyboru firmy audytorskiej zgodnie z prawem, z uwzględnieniem kryteriów niezależności, przejrzystości procesu, równości w dostępie do informacji dla podmiotów biorących udział w procesie, z uwzględnieniem interesów grupy kapitałowej,
2) głównym założeniem Polityki świadczenia usług dozwolonych, zatwierdzonej uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 16 października 2017 r, jest opisanie zasad świadczenia usług dozwolonych niebędących czynnościami rewizji finansowej sprawozdań finansowych przez biegłego rewidenta, firmę audytorską oraz podmioty powiązane z firmą audytorską, w związku z ryzykiem zagrożenia niezależności tych podmiotów, co skutkuje nieważnością badania ustawowego z mocy prawa.
W roku 2023 Rada Nadzorcza Asseco Business Solutions S.A. współpracowała zarówno z dotychczasowym audytorem, dokonującym badania rocznego sprawozdania finansowego Spółki za rok 2023, jak i z nowowybranym audytorem dokonującym przeglądu skróconego sprawozdania finansowego za I półrocze 2023 roku (decyzja o wyborze nowego podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych Spółki na lata 2023 i 2024 została podjęta przez Radę Nadzorczą w 2023 roku (na podstawie rekomendacji Komitetu Audytu).
Komitet Audytu ocenił proces audytu jako niezależny w odniesieniu do każdej z firm audytorskich, w związku ze spełnieniem przez biegłych rewidentów obu firm audytorskich, z którymi Spółka współpracowała w 2023 roku, warunków do wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii o badaniu, zgodnie z właściwymi przepisami prawa krajowego i normami zawodowymi.
18
W 2023 roku, za zgodą Komitetu Audytu, firma badająca sprawozdanie finansowe Spółki za 2022 rok, tj. PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp. komandytowa świadczyła na rzecz Spółki usługi dozwolone, niebędące badaniem sprawozdania finansowego, w postaci zbadania Sprawozdania o wynagrodzeniach Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki za rok obrotowy 2022, wynikającego z Polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Asseco Business Solutions S.A. Konieczność sporządzenia i zbadania (oceny) Sprawozdania o wynagrodzeniach Członków Zarządu i Rady Nadzorczej wynikającego z Polityki wynagrodzeń wynika z przepisów prawa (art. 90g. ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych). Zgodnie z Polityką świadczenia usług dozwolonych przyjętą w Spółce Asseco Business Solutions S.A., ww. usługa nie stanowi usługi zabronionej, a jej świadczenie przez firmę audytorską jest możliwe po wyrażeniu zgody przez Komitetu Audytu .
W 2023 roku w Spółce funkcjonowała wyodrębniona jednostka organizacyjna Audytu Wewnętrznego (jednoosobowe stanowisko). Audyt wewnętrzny realizował swoje zadania w oparciu o Politykę Audytu Wewnętrznego przyjętą w Spółce, zgodnie z Planem Audytu Wewnętrznego na rok 2023 przygotowanym przez Audytora Wewnętrznego, a następnie przyjętym przez Komitet Audytu Spółki. Komitet Audytu monitorował działania Audytu Wewnętrznego w trakcie roku. Podczas spotkań z Audytorem Wewnętrznym Spółki na kolejnych posiedzeniach Komitet Audytu zapoznawał się na bieżąco ze statusem realizacji Planu Audytu na rok 2023 oraz bieżącymi oraz planowanymi działaniami Audytu Wewnętrznego, jak również ze statusami działań podejmowanych i realizowanych przez Spółkę w wyniku ustaleń Audytu Wewnętrznego. Komitet Audytu ocenił pozytywnie pracę audytu wewnętrznego w 2023 roku, uznając jego działania jako efektywne. Zwrócono uwagę na brak przesłanek do zmian składu osobowego zespołu, jak również brak wniosków o dokonanie innych zmian organizacyjnych.
Funkcja compliance w Spółce jest zapewniona przez dwie jednostki organizacyjne: dział finansowy (w zakresie zgodności z przepisami i regulacjami z obszaru podatków, sprawozdawczości, itp., jak też regulacjami wewnętrznymi w powyższym zakresie) oraz dział prawny (w zakresie zgodności z ogólnymi przepisami dotyczącymi funkcjonowania Spółki, jak też regulacjami wewnętrznymi w powyższym zakresie oraz przyjętymi przez Spółkę regulacjami korporacyjnymi). Spółka na bieżąco śledzi zmiany przepisów prawa i regulacji zewnętrznych odnoszących się do wymogów związanych z funkcjonowaniem spółki akcyjnej, jak również doskonali system compliance poprzez wprowadzanie/aktualizowanie wewnętrznych zasad i procedur wyznaczających standardy postępowania .
W celu wzmocnienia systemu kontroli wewnętrznej począwszy od 2021 roku w Spółce działa odrębna jednostka organizacyjna (jednoosobowe stanowisko) odpowiedzialna za zarządzanie ryzykiem (Risk Manager), która na bieżąco dokonywała oceny ryzyka w obszarach mających istotne znaczenie dla działalności Spółki, jak też inicjowała wprowadzanie działań umożliwiających rozpoznanie ryzyk w poszczególnych obszarach działalności Spółki, zarządzanie nimi oraz określenie ich akceptowalnego poziomu, jak również opracowywanie planów działań minimalizujących występowanie ryzyka. Komitet Audytu na bieżąco zapoznawał się z prezentacją działań w zakresie zarządzania ryzykiem (w tym compliance).
Komitet Audytu ocenił funkcjonowanie systemów kontroli wewnętrznej w Spółce Asseco Business Solutions S.A. jako skuteczne i adekwatne do skali i zakresu działalności Spółki, w tym występujących zdarzeń i okoliczności.
12. Opis polityki różnorodności stosowanej do organów administrujących, zarządzających i nadzorujących Spółki
Asseco Business Solutions S.A. nie posiada opracowanej i formalnie zatwierdzonej przez organy Spółki polityki różnorodności stosowanej do organów zarządzających i nadzorujących Spółki.
Jednakże w Spółce obowiązuje zasada równego traktowania bez względu na płeć, wiek, narodowość, orientację seksualną, przekonania, poglądy polityczne i religijne, status majątkowy, sytuację rodzinną, stopień sprawności fizycznej, czyli wszystkie te czynniki, które mogą powodować dyskryminację bezpośrednią lub pośrednią. Spółka stosuje politykę różnorodności poprzez zatrudnianie pracowników zróżnicowanych pod kątem płci, wieku, doświadczenia zawodowego, wykształcenia, pochodzenia kulturowego oraz zapewnienie wszystkim pracownikom równego traktowania w miejscu pracy, z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb oraz wykorzystaniem różnic między nimi, do osiągnięcia celów stawianych przez Spółkę.
19
Na etapie rekrutacji pracownika stosowana jest metoda selekcji, umożliwiająca w sposób obiektywny ocenę kompetencji merytorycznych kandydatów, wykluczając jakiekolwiek przejawy dyskryminacji czy nierównego traktowania. Spółka zapewnia równe warunki pracy, sprzyjające pełnemu wykorzystaniu i rozwijaniu umiejętności oraz zainteresowań pracowników.
Powyższe zasady równego traktowania, w tym bez względu na płeć, z uwzględnieniem kryteriów oceny kompetencji, doświadczenia zawodowego oraz uwzględniania zróżnicowanych potrzeb i zadań Spółki, stosowane również przy ustalaniu (wyborach) składu organów Spółki. Po uzupełnieniu, w 2023 roku, składu Zarządu urzędującej kadencji, jak też po dokonaniu wyboru Zarzadu na nową kadencję obejmującej lata obrotowe 2024 - 2027, w Zarządzie Spółki zasiada 6 osób, w tym 1 kobieta.
Zarząd Asseco Business Solutions S.A.:
-------------------------- ---------------------------- ------------------------
Wojciech Barczentewicz Piotr Masłowski Mariusz Lizon
Prezes Zarządu Wiceprezes Zarządu Członek Zarządu
-------------------------- ---------------------------- ------------------------
Jacek Lisowski Renata Łukasik Rafał Mróz
Członek Zarządu Członek Zarządu Członek Zarządu