E-commerce to określenie działań handlowych prowadzonych w Internecie.
Obejmuje obszar e-biznesu polegający na elektronicznym kupnie lub sprzedaży produktów, realizowanych w całości lub w części w usługach online lub przez Internet.
Część procesu np. płatność i dostawa towaru lub usługi może być dokonana poza siecią, lub też całość może być realizowana w Internecie (np. zakup produktów lub usług cyfrowych z płatnością online).
W obszarze e-Commerce cyfrowo odbywają się nie tylko transakcje biznesowe, ale także działania marketingowe, zarządzanie relacjami z klientami itp.
Relacje
Transakcje mogą być wykonywane pomiędzy przedsiębiorstwami, osobami indywidualnymi, instytucjami rządowymi lub innymi organizacjami prywatnymi i publicznymi. Formami handlu elektronicznego są: sklepy internetowe, portale aukcyjne, serwisy ogłoszeniowe, portale biznesowe B2B, platformy przetargowe lub transakcyjne.
Najważniejsze kategorie relacji, ze względu na podmioty biorące udział w transakcji:
- B2B – (Business-to-Business) handel pomiędzy przedsiębiorstwami
- B2C – (Business-to-Consumer) handel pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem
- C2C – (Consumer-to-Consumer) handel elektroniczny pomiędzy konsumentami
Ze względu na pozycję sprzedawcy lub model sprzedaży wyodrębnia się również:
- B2B2C (Business-to-Business-to-Consumer) – to połączenie modelu B2B z B2C bez osłabiania lub wykluczenia sieci sprzedaży i dystrybucji (w tym sprzedawców internetowych) tak, że producent dociera z towarem od razu do klienta końcowego współpracując z innym przedsiębiorcą (B2B)
- D2C (Direct-to-Consumer) – model sprzedaży, w którym firma wytwarzająca produkty dystrybuuje je w obrębie własnych kanałów sprzedaży
- B2M (Business-to-Many) – model, w którym dwa różne segmenty rynku: B2C i B2B funkcjonują w obrębie jednej strategii lub narzędzia, umożliwiając sprzedaż towarów zarówno do odbiorców detalicznych, jak i hurtowych
- Click&Collect (Kliknij i Odbierz) – model sprzedaży, w którym klient dokonuje zakupu w sklepie online, ale towar odbiera w punkcie stacjonarnym
- Dropshipping – model, w którym sklep internetowy zajmuje się pozyskiwaniem klientów i ich obsługą, formalnościami związanymi ze sprzedażą oraz reklamacjami i zwrotami, natomiast realizacja dostawy do klienta leży po stronie hurtowni lub producenta
platforma e‑commerce
Odkryj możliwości sprzedaży on‑line!
Udostępnij swoim współpracownikom