Pod pojęciem chmury obliczeniowej (Cloud, Cloud computing) rozumie się korzystanie za pomocą Internetu ze skalowalnych usług mogących obejmować dostęp do oprogramowania, korzystanie z określonej mocy obliczeniowej, przechowywanie danych itp., dostarczonych przez usługodawcę.
Rozliczenia konsumenta za użytkowanie usługi może następować w modelu „za wykorzystane zasoby” (Pay as you go), za każdorazowy dostęp lub formach rozliczeń abonamentowych.
Termin „chmura obliczeniowa” obejmuje różne rodzaje usług chmurowych, w tym: chmurę prywatną, publiczną oraz hybrydową.
W 2019 r. z usług chmury obliczeniowej korzystało 52% dużych firm, 27,9% firm średnich i tylko 14,1% firm małych (średnio 17,5% przedsiębiorstw). w porównaniu z poprzednim rokiem, wykorzystanie rozwiązań chmurowych wzrosło odpowiednio o 9,3 p.p. r/r w firmach dużych, 8,9 p.p. r/r w średnich o oraz 5,3 p.p. r/r. w małych.
Najczęściej zakupywano płatne usługi chmurowe związane z udostępnieniem poczty e‑mail oraz oprogramowanie biurowe.
Blog
Chmura ERP
Dowiedz się, jakie możliwości oferują różne modele chmurowe systemów ERP. Sprawdź, co zyskasz, wybierając system od Asseco w chmurze SaaS (System as a Service).
Cechy charakterystyczne usług chmurowych:
- Samoobsługa na żądanie. Konsument otrzymuje zasoby (np. czas serwera, przydział pamięci), zgodnie z potrzebami automatycznie, bez konieczności interakcji z dostawcą usług
- Dostęp z sieci. Usługi są dostępne w sieci za pośrednictwem standardowych mechanizmów, z użyciem różnych platform klienckich (np. stacje robocze, laptopy, urządzenia mobilne)
- Łączenie zasobów. Dostępne zasoby są łączone i udostępniane konsumentom w modelu wielodostępności, przy czym odpowiednie zasoby są przydzielane dynamicznie, zgodnie z zapotrzebowaniem usługobiorców
- Elastyczność udostępniania. Udostępnianie i zwalnianie zasobów jest elastyczne, często całkowicie zautomatyzowane tak, aby umożliwić szybkie skalowanie usług, proporcjonalnie do popytu
- Monitorowanie. Systemy chmurowe automatycznie kontrolują i optymalizują wykorzystanie zasobów, pozwalając na monitoring działania i raportowanie
Zalety wykorzystania usług chmurowych:
- Wyższa sprawność organizacyjna dzięki elastyczności dostępu do usług oraz łatwiejszym zmianom infrastruktury technologicznej
- Niższa bariera wejścia w zaawansowane rozwiązania IT – możliwość eliminacji lub zmniejszenia początkowego kosztu infrastruktury IT. Jednorazowy wysoki koszt (np. zakup serwerów) zostaje rozbity na wielomiesięczny abonament za korzystanie z usługi
- Niezależność od urządzeń i lokalizacji (device independence) – chmura umożliwia dostęp do systemów za pomocą przeglądarki internetowej niezależnie od ich lokalizacji lub urządzeń końcowych (np. komputer, telefon komórkowy). Usługa dostępna przez Internet umożliwia łączenie użytkowników z dowolnego miejsca
- Łatwiejsze utrzymanie – infrastruktura serwerowa i systemowa usługi chmurowej jest zarządzana i aktualizowana przez zespół IT dostawcy, co generuje niższe koszty w porównaniu z wykorzystaniem infrastruktury lokalnej
- Skalowalność i elastyczność zapewniane przez dynamiczne udostępnianie zasobów
- Monitorowanie wydajności realizowane przez specjalistów IT ze strony dostawcy usług
- Wyższe bezpieczeństwo, które zapewnia centralizacja. Dzięki skali, dostawca usług obsługujący wielu klientów jest w stanie zapewnić lepszą infrastrukturę (energetyczną, serwerową, systemową, dostępową) i lepszą obsługę specjalistyczną
SaaS – (Software as a Service – Oprogramowanie jako Usługa)
Klient otrzymuje dostęp do wybranych aplikacji lub konkretnych funkcji oprogramowania znajdującego się na serwerze dostawcy i dostępnych przez Internet. Wszystkie obowiązki związane z zapewnieniem dostępności usługi oraz bezpieczeństwa danych spoczywają na dostawcy.
firma w chmurze
Dowiedz się, dlaczego warto przenieść biznes do chmury Asseco Business Solutions.
Udostępnij swoim współpracownikom