W relacjach B2B proces zakupowy jest bardziej złożony niż w modelu B2C, a finalnie transakcja stanowi na ogół efekt działania i decyzji wielu osób z kilku działów. Pojawiają się oferty, negocjacje, ustalane nietypowe warunki handlowe czy sposoby realizacji dostaw oraz indywidualne podejście do obsługi klienta i procesu zakupowego.
Klient biznesowy oprócz spełniającego wymagania produktu, dobrych cen i warunków dostawy, oczekuje stabilności i bezpieczeństwa w długoterminowej współpracy. Warto zauważyć, że dłuższy i bardziej angażujący proces wyboru dostawcy ma tą zaletę, że klienci B2B są lojalni. Jeżeli dostawca spełnia warunki, a nie pojawi się gracz oferujący istotnie lepsze towary lub warunki, nie ryzykują zmiany dostawcy.
W modelu B2B występuje na ogół mniejsza ilość transakcji, ale ich wartość jest znacznie wyższa niż w modelu B2C. Digitalizacja i automatyzacja procesów transakcyjnych przynosi obydwu stronom wymierne korzyści, wpływając na długoterminowość współpracy.
platforma e‑commerce
B2B, B2C, co tylko zechcesz!