W obszarze roboczym Ewidencji księgowej można przeglądać, wprowadzać, analizować poprawiać i księgować dokumenty księgowe. Dane z tych dokumentów są przetwarzane w ewidencjach pomocniczych: księgach rachunkowych, rozliczeniach VAT itp.
Funkcja dostępna w systemach:
W obszarze roboczym Zeskanowane dokumenty można użyć technologii OCR (ang. Optical Character Recognition, optyczne rozpoznawanie tekstu), aby automatycznie rozpoznać dane na papierowej fakturze, a następnie wprowadzić je do systemu. Identyfikowane są wspólne elementy danych na fakturze, np. NIP, dane sprzedawcy, data, kwota, numer faktury, dane elementu zamówienia.
Funkcja dostępna w systemach:
Dokumenty księgowe oraz ich pozycje mogą być tworzone przy użyciu schematów, czyli wcześniej zdefiniowanego wzorca. Schematy są napisane w języku Formula+, zazwyczaj podczas wdrażania programu. Zdefiniowane schematy, przypięte do określonych typów dokumentów, są dostępne w obszarze roboczym Dokumenty księgowe.
Funkcja dostępna w systemach:
System jest w pełni wielowalutowy, co oznacza że każdy dokument księgowy można wprowadzić w dwóch walutach.
W systemie dostępne są następujące schematy dokumentów dla różnic kursowych zrealizowanych:
Różnice kursowe dla rozrachunków rozliczonych, wykonywane na koniec miesiąca, wywoływane w odrębnym dokumencie, np. PK, dla wszystkich rozliczonych rozrachunków, dla których nie rozliczono wcześniej różnic kursowych;
Różnice kursowe zrealizowane – bieżący dokument, wywoływane dla wszystkich rozliczanych rozrachunków w bieżącym dokumencie;
Różnice kursowe dla rozliczanego rozrachunku, wywoływane dla wskazanego, rozliczanego rozrachunku w bieżącym dokumencie.
Funkcja dostępna w systemach:
W systemie ewidencjonuje się różnorodne dane w dziedzinach produktowych. Na podstawie danych z dziedzin produktowych można automatycznie tworzyć zapisy księgowe. Zapisy księgowe są tworzone według zdefiniowanych wcześniej schematów dziedzinowych
Funkcja dostępna w systemach:
Zapis księgowy można dodatkowo oznaczyć wyróżnikami, zdefiniowanymi dla danego konta syntetycznego. Wartość zapisu można rozdzielić na poszczególne kwoty i wskazać przypisane do nich kody. Suma kwot z rozdzielnika nie może przekraczać wartości zapisu księgowego w walucie narodowej. Na przykład koszt poniesiony przez jednostkę może być ewidencjonowany jako jeden zapis na odpowiednim koncie księgowym, a kwota zapisu może być podzielona na różne miejsca powstawania kosztów.
Funkcja dostępna w systemach:
System pozwala ewidencjonować VAT. Są tu dane zarówno z faktur zakwalifikowanych do rejestrów VAT, jak i oczekujących na rozliczenie. Dostępne są również dane pomocnicze do korekty rocznej VAT.
Można utworzyć, przejrzeć, wydrukować bądź wysłać w formie elektronicznej deklaracje podatkowe dla podatków rozliczanych przez osoby prawne. Deklaracje są tworzone na podstawie zapisów na kontach księgowych.
Można utworzyć, przejrzeć, wydrukować bądź wysłać w formie elektronicznej deklaracje podatkowe dla podatków rozliczanych przez osoby prawne. Deklaracje są tworzone na podstawie zapisów na kontach księgowych.
Funkcja dostępna w systemach:
System automatyzuje przygotowanie elektronicznych sprawozdań JPK w plikach XML, zgodnie ze zdefiniowaną strukturą, od źródła do finalnego sprawozdania. Ponad to gromadzi i przechowuje pliki jpk, pozwala przeglądać dane w przyjaznej formie, pobiera i archiwizuje UPO
Funkcja dostępna w systemach:
Istnieje możliwość wystawiania korekt danych nagłówkowych faktur sprzedaży. Korekty nagłówkowe będą dostępne w systemie po odpowiednim ustawieniu parametru aplikacyjnego. Rejestracja korekty dokumentu sprzedaży umożliwia:
rejestrację korekty na podstawie dokumentu sprzedaży,
modyfikację i usuwanie korekty,
rejestrację korekty sprzedaży na podstawie dokumentu zwrotu do magazynu,
wystawienie korekty do danych nagłówkowych dla danej faktur sprzedaży.
Funkcja dostępna w systemach:
System umożliwia ewidencjonowanie oraz bieżącą kontrolę stanu należności i zobowiązań firmy: rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, z pracownikami, publiczno-prawne oraz inne (np. RMK bądź rozliczenie zakupu materiałów).
Funkcja dostępna w systemach:
Przed wysłaniem e-deklaracji i plików JPK sprawdzana jest zgodność plików xml ze schematem xsd, udostępnianym przez Ministerstwo Finansów. Przed wysłaniem plików można wykryć ewentualne problemy w strukturze danych.
Funkcja dostępna w systemach:
W systemie można sprawdzić, czy kontrahent figuruje na tzw. białej liście podatników VAT. System może łączyć się z wyszukiwarką Ministerstwa Finansów. Do sprawdzenia aktywności podatnika VAT i jego rachunków bankowych używane jest API udostępnione przez Ministerstwo Finansów. Po każdym zapytaniu w systemie zapisuje się potwierdzenie. Ma ono unikatowy identyfikator wyszukiwania, aby potwierdzić wykonanie czynności.
System umożliwia sprawdzenie, czy dany rachunek bankowy figuruje w wykazie podatników VAT podczas dołączania, eksportu i przeglądania przelewów elektronicznych. Można w taki sposób sparametryzować działanie systemu, aby były blokowane przelewy na rachunki spoza białej listy.
Funkcja dostępna w systemach:
W systemie można obliczyć ulgi w CIT wynikające z tzw. złych długów. W strukturach księgowych zdefiniowano schemat dokumentu, rejestrujący pozycje dokumentu związane ze złymi długami. Schemat tworzy zapisy na kontach pozabilansowych, które wpłyną na podstawę opodatkowania CIT związaną ze złymi długami.
Funkcja dostępna w systemach:
Wydatki i przychody dotyczące przyszłych okresów są rejestrowane w okresie, w którym zostały poniesione. Następnie w wyznaczonych okresach są przeksięgowywane na odpowiednie konta.
Przykład 1: Roczną prenumeratę opłacono w grudniu, ale koszty rozkładają się na 12 miesięcy następnego roku.
Przykład 2: Firma otrzymała w grudniu zapłatę za zbudowanie wiaty garażowej. Prace budowlane zostały
wykonane w ciągu pierwszego kwartału następnego roku. Przychody zostały rozłożone na 3 miesiące następnego roku.
Funkcja dostępna w systemach:
Rozrachunki
Rozrachunki z kontrahentami, windykacje, obsługa umów faktoringu, sprzedaży wierzytelności i kompensaty.
System umożliwia ewidencjonowanie oraz bieżącą kontrolę stanu należności i zobowiązań firmy: rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, z pracownikami, publiczno-prawne oraz inne (np. RMK bądź rozliczenie zakupu materiałów). W obszarze roboczym Rozrachunki można przeglądać i analizować stan należności i zobowiązań. Widoczne są tylko rozrachunki ze wskazanego w parametrach pracy roku obrachunkowego oraz dotąd nie rozliczone wierzytelności powstałe w poprzednich latach. Przeglądane rozrachunki można ograniczyć zgodnie z ustawionymi parametrami pracy do wybranej jednostki księgowej, waluty bądź roku obrachunkowego.
Funkcja dostępna w systemach:
System umożliwia monitorować należności i działania prowadzące do uregulowania należności. Można tu również analizować stany rozrachunków (należności lub zobowiązań), które umożliwiają uzyskanie informacji o rozliczeniach, kontaktach, umowach dotyczących rozrachunków oraz korespondencji z kontrahentami.
Funkcja dostępna w systemach:
System umożliwia ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych związanych z należnościami w obszarze roboczym Umowy dotyczące rozrachunków. Umowy te obejmują:
kompensaty, czyli bezgotówkowe rozliczenia wzajemnych należności i zobowiązań pomiędzy kontrahentami;
sprzedaż wierzytelności podmiotowi profesjonalnie zajmującemu się windykacją trudno ściągalnych należności w celu odzyskania przynajmniej części przeterminowanego długu;
faktoring, czyli przeniesienie wierzytelności na faktora za określoną kwotę, pomniejszoną o dyskonto oraz prowizję należną faktorowi. Stosowany w wypadku dużych i średnich należności przed ich terminem wymagalności.
Funkcja dostępna w systemach:
Nie obawiaj się zapytać
Potrzebujesz więcej konkretów? Zdobądź wszystkie informacje, wypełniając krótki formularz.
W obszarze roboczym Przelewy elektroniczne można zarządzać płatnościami wysyłanymi do systemu bankowego. Przelewy są wysyłane według specyfikacji wybranej przez użytkownika i zdefiniowanej wcześniej w parametrach dziedziny Płatności elektroniczne. W obszarze roboczym Przelewy elektroniczne są widoczne wszystkie przelewy przygotowane i gotowe do wysłania.
Funkcja dostępna w systemach:
W obszarze roboczym Wyciągi bankowe można wczytywać wyciągi bankowe i przeglądać wyciągi przed dekretacją w księgach rachunkowych. Pozycje wyciągów można automatycznie lub ręcznie powiązać z rozrachunkami, dla pozycji wyciągów nie związanych z rozrachunkami możliwe jest wskazanie właściwego konta księgowego do dekretu.
Każdy użytkownik może mieć inne uprawnienia do rachunków bankowych. W zależności od przyznanych uprawnień, będzie mógł pracować z wyciągami tylko z tych rachunków, do których ma uprawnienia.
Funkcja dostępna w systemach:
Sprawozdawczość finansowa
Sprawozdania finansowe, definiowanie wzorców sprawozdań, obsługa sprawozdań dla Ministerstwa Finansów i UOKiK.
Definicja e-sprawozdania stanowi klamrę, która łączy różne dane. W definicji można wskazać, z których sprawozdań finansowych mają być pobierane wartości do elektronicznych sprawozdań danego schematu.
Funkcja dostępna w systemach:
Predefiniowane sprawozdania są dostarczane bez algorytmów dla wierszy typu formuła. W wierszach typu formuła wartość jest obliczana przez podaną formułę, na podstawie obrotów kont.
W definicji sprawozdania można wskazać, że dla wybranego roku wiersze typu formuła nie mają przypisanych algorytmów. W takiej sytuacji można w nich wprowadzić wartości ręcznie.
Funkcja dostępna w systemach:
System automatyzuje przygotowanie elektronicznych sprawozdań w plikach XML, zgodnie ze zdefiniowaną strukturą, od źródła do finalnego sprawozdania. W dziedzinie produktowej Finanse można tworzyć e-sprawozdania finansowe oraz zarządzać całą dokumentacją sprawozdawczą, w szczególności:
sporządzić sprawozdanie na podstawie wprowadzonych danych,
wprowadzić ręcznie inne dane do sprawozdania finansowego (informację o przedsiębiorstwie, wprowadzenie do sprawozdań, informacje dodatkowe),
utworzyć sprawozdanie w formie elektronicznej (XML),
przejrzeć utworzone sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej,
podpisać plik sprawozdania finansowego,
zapisać sprawozdanie i przekazać je właściwym organom,
archiwizować przygotowane e-sprawozdania jako pliki XML.
Funkcja dostępna w systemach:
Zasoby rzeczowe
Ewidencja środków trwałych, naliczanie amortyzacji, inwentaryzacje, obsługa kodów kreskowych i dotacji.
Obszar roboczy Kartoteka środków służy do wprowadzania, przeglądania, redagowania danych o środkach trwałych i niskocennych. Z tego obszaru można też naliczać amortyzację oraz wprowadzać dokumenty zmieniające wartość lub właściwości środków trwałych.
Funkcja dostępna w systemach:
Dla wprowadzonych środków trwałych jeden raz w miesiącu należy obliczyć amortyzację. Merit obsługuje naliczanie amortyzacji wg metody liniowej, degresywnej i naturalnej. System umożliwia obliczenie i usunięcie amortyzacji dla jednego środka trwałego lub dla wszystkich środków w firmie.
Funkcja dostępna w systemach:
W obszarze roboczym Plany amortyzacji można tworzyć i przeglądać plany amortyzacji środków trwałych i niskocennych. Można wprowadzić wiele wariantów planu amortyzacji, które różnią się:
modyfikacjami wprowadzonymi do poszczególnych planów (środkami, których zakup jest planowany, planowanymi modernizacjami).
Dla każdej firmy można przygotować do 34 wariantów planów amortyzacji.
Funkcja dostępna w systemach:
Funkcje zawarte w obszarze Inwentaryzacje środków ułatwiają przeprowadzenie spisu z natury. System pozwala na elastyczne wykonanie inwentaryzacji, zgodnie z potrzebami danej organizacji.
Można spisywać oddzielnie środki trwałe oraz środki niskocenne, ale można też zinwentaryzować wszystkie środki łącznie, w jednej inwentaryzacji.
Można wykonać inwentaryzację dla wybranej jednostki księgowej bądź dla wszystkich jednostek.
Arkusze spisowe mogą obejmować środki z wybranego pomieszczenia, jednostki księgowej lub jednostki organizacyjnej.
Dane do arkuszy spisowych można wprowadzać ręcznie bądź przy użyciu czytników kodów kreskowych (kolektorów danych).
Do każdego arkusza z natury można powołać odrębną komisję inwentaryzacyjną.
Po zakończeniu inwentaryzacji utworzy się wykaz niedoborów oraz nadwyżek inwentaryzacyjnych.
System umożliwia wygenerowanie dokumentów likwidacji środka oraz zmiany miejsca użytkowania.
Funkcja dostępna w systemach:
Dla każdego ze środków trwałych można wydrukować etykietę w postaci kodu kreskowego. Etykiety środków trwałych ułatwiają inwentaryzację środków.
Funkcja dostępna w systemach:
Środki trwałe można przypisać do zdefiniowanych źródeł dofinansowań, czyli dotacji, które firma dostała i może przeznaczyć na zakup jednego lub kilku środków trwałych. Może to być na przykład dofinansowanie z funduszy unijnych, z programu rządowego czy samorządowego.
Funkcja dostępna w systemach:
Cyfrowy Merit dla biznesu
Zobacz, jak oprogramowanie Merit Finanse i Księgowość może Cię wesprzeć w codziennych obowiązkach.
Zarządzanie zakupami w firmie może być proste i bezstresowe!
Analizuj dane finansowe od ręki i gdziekolwiek jesteś!
Aktualizacje prawne w Merit ERP
Nowa jakość finansów i księgowości w Twojej firmie
Automatyczne procesy
Zostaw systemowi powtarzalne i pracochłonne czynności
Mniej błędów
System nie traci koncentracji, dlatego masz pewność poprawności operacji
Dobre relacje z kontrahentami
Skutecznie współpracuj w rozliczeniach z kontrahentami
Przejrzyste analizy
Analizuj dane, wyciągaj wnioski i podejmuj najlepsze decyzje
Gwarancja prawna
Rozliczaj operacje i składaj raporty zgodnie z wszelkimi nowymi przepisami
#paperless i oszczędności
Zrezygnuj z papieru na rzecz przechowywania i wymiany dokumentów w postaci elektronicznej
Wybierz technologię dla Twojej księgowości
Oferujemy moduł Macrologic Finanse i Księgowość zarówno w chmurze, jak i w modelu on-premise.
Cloud
On-premise
Pakiet ERP
od 2050 PLN netto/mies.
(+450 PLN netto/mies. za stanowisko)
Macrologic Finanse i Księgowość
Macrologic HR
Macrologic Logistyka
Macrologic Produkcja
Przy wdrożeniu Macrologic Produkcja obowiązuje wycena indywidualna